Aujourd’hui, le
désir du bonheur et sa marchandisation à travers la publicité est produit par
le néolibéralisme économique, moteur de l’actuelle mondialisation, qui en a
fait une industrie de masse ayant pour objectif de faire le bonheur des gens
malgré eux. Cela va à l’encontre d’unesociété du bien-vivredont la première
condition serait d’instituer le vivre-ensemble organisé sur le droit de chacun
à vivre, et pas simplement à survivre, afin de respecter l’altérité et sa
condition, la démocratie .
Loin, qu’il y ait contradiction entre démocratie,
amour et bonheur qui sont trois conditions fondamentales pour avancer vers la
construction d’une société capable de favoriser un développement dans l’ordre
de l’être et non une course écologiquement destructrice dans l’avoir .
Encore ne faut-il pas considérer le bonheur comme un
capital à conquérir et à préserver. Le bonheur est une qualité de présence, une
qualité d’intensité, un art de vivre “à la bonne heure” .
Le grand enjeu est de sortir par le haut du couple
excitation/dépression qui caractérise le système dominant de nos sociétés
soi-disant avancées, des marchés financiers, du spectacle politique, du sport
spectacle et des médias omniprésents. Car cette façon d’accéder à l’intensité
se paye cash par une phase dépressive fondée sur le déséquilibre et la
démesure. Laquelle phase dépressive suscite le besoin d’une nouvelle
excitation, Etcétera .
Ce cercle vicieux peut être rompu ; une autre
modalité de vie est possible, sur le plan tant personnel que collectif. Il
s’agit du rapport intensité/sérénité. C’est ce que nous ressentons quand une
joie profonde nous irradie et nous relie à autrui sans nous isoler. Cette joie,
qui peut naître de l’amour, de la beauté, de la paix intérieure, c’est-à-dire
d’un rapport harmonieux à la nature, à autrui et à soi-même, est alors tout à
la fois intense et sereine. Une sérénité qui permet de l’inscrire dans la
durée, au contraire de l’excitation. Une telle approche n’exclut en rien cette
forme d’intensité particulière qu’est la grande fête, le carnaval, l’événement
culturel voire sportif majeur, ou bien le temps exceptionnel de la vie
personnelle ou collective .
Mais elle invite à vivre ce temps autrement que
selon le modèle de l’excitation, permettant ainsi d’éviter le côté “gueule
de bois” ou encore la logique du plaisir pervers, là où l’excitation est
en fait procurée par une domination sur autrui .
O“sobriété heureuse”n’est pas l’austérité ni
l’ascétisme. C’est cette opportunité à vivre intensément ce voyage conscient de
la vie dans l’univers que nous propose l’aventure humaine. C’est aussi, sur le
plan politique, le droit accordé à tout être humain de se mettre debout pour
véritablement Vivre .
É unha pregunta
imprescindible para que todos estean conscientes, e en particular consciente da súa finitude.
Cal é o significado desta humanidade, deste universo que o fixo acontecer
fin dun prodixioso proceso de catorce mil millóns de anos ? Iso sería
agnóstico, ateo ou crente, é a cuestión de que un día ou outro non
non tardes en preguntar .
A historia de
civilizacións é ante todo a historia dos intentos de responder que eles
levar a esta última cuestión. A maioría, porque é unha cuestión esencial,
mesmo vital, os homes instrumentalizaron a cuestión fundamental do significado
dar vida deseñando sistemas explicativos máis ou menos pechados
que tiveron consecuencias unhas veces pacificadoras pero paradoxalmente outras
aínda máis asasinos que os da liberdade, de igualdade e
fraternidade .
Porque a cuestión de
“sens”, en lugar de ser un espazo privilexiado de cuestionamento e
crecemento no coñecemento e sabedoría para a humanidade, moitas veces converteuse no
vector de respostas dogmáticas. En lugar de ser respectuoso coa busca
doutros, grupos de presión humana habitados pola vontade de poder,
cobiza, o medo ao baleiro e a busca do poder buscan dominalo
ou excluílo, que logo desencadea a guerra de “sens”. E
xa se xire arredor de relixións transcendentes ou
secular. As mesmas lóxicas asasinas están a traballar para os condenados
Os xuízos de Moscova en nome da historia, para as vítimas dos xenocidios provocados
polos réximes políticos totalitarios, para os condenados da Inquisición
católica (Torquemada) e protestante (Calvino), do fundamentalismo xudeu ou
sharia islámica .
En todos estes casos,
o que estivo e segue hoxe con demasiada frecuencia no traballo é o desprezo de
alteridade, tamén a primeira lei da alteridade no campo da
“sens” para dar vida, na súa vida e na dos demais, É o único
deliberdade de conciencia, concepto moi fráxil pero
ademais da vixilancia e a teimosía que implica tamén se presta
autoestima, de respecto aos demais, buscar a autenticidade, de amor
limpa ben sentida, de sinxeleza, de humildade, plenitude e saber vivir .
É o momento de
veña, cheo de furia e luz, onde se desatarán as gavillas do futuro
nos campos da esperanza. Que logo os homes e mulleres de ben
erguerse para prolongar a longa andaina para ser, sobresaíndo o
Misterio, os continuadores da obra viva do gran transbordo, xenial
obra da vida, curto na nosa escala persoal, pero tanto tempo en vista da
desenrolo do futuro, e tan operativo polas pegadas que nos debemos
para inscribirse no gran libro de memorias que consultarán os nosos descendentes .
que a mente, corazón e razón axúdannos nesta cuestión de “sens” porque hai máis ca nós neste universo en expansión. Podemos parecer tan bo como un xoguete de palla magra dos elementos, diminuta cela de holograma deste vasto mundo do que formamos parte, en responsabilidade e en presenza ao que é .
Iso
ocorreu durante a viaxe das iniciacións. Un día, mentres tempo
estaba nunha tormenta, percibimos a través das nubes este sinal
propiciatorio, esta yunque tomada das profundidades dos ceos .
Cando os xordos
choque atravesou a montaña, botaronnos entón ao chan
pedregoso boca abaixo, paralizado, agardar o fin desta ira que
os efectos ían repercutir no fondo de nós mesmos .
Despois dun rato
fóra de dimensión, cando dei a volta e o ceo sorprendentemente despexado non
non mostrou rastro de tormenta, estabas alí, Meu irmán, inmóbil, O
roupa ondeando co vento leve da mañá, a barba temblorosa e a mirada
doce levada no val das orixes .
O aire era puro.
Un cheiro a flores frescas xurdiu. Sen mirarnos collemos o noso
equipaxe para continuar a subida .
Foi hai ___
algúns séculos. Daquela tiñamos idade suficiente para ser homes verdadeiramente conscientes
das nosas responsabilidades e da tarefa que se nos encomenda. Fumos
atravesado polo destino que se manifestaba por esta forza indescriptible e
inflexible que nos comprometía inexorablemente por un camiño de coñecemento e
de sabedoría, no camiño do gran Misterio. Este era o sentido que se lle debía dar ao noso
vida .
Lembrade
aquela noite na que o vento ouveo acompañado de refachos de choiva fría fixo
romper e deitarse as árbores detrás de nós. A terra estaba en furia. De se
caváronse diante de nós profundos barrancos que estabamos obrigados
implorar á providencia para seguir avanzando con confianza dentro de nós mesmos
entregando a maiores ca nós. Tivemos que saír crecidos deste calvario. .
Lembra o
tempo tranquilo dos nosos paseos por campos onde cantar a todo pulmón o intenso
a alegría de simplemente estar vivo encheunos de despreocupación e plenitude.
Había lixeireza ao noso redor e da man nós
fixo un gran percorrido pola casa familiar, máis aló das loiras
campos de trigo salpicados de arándanos, axitando margaridas e papoulas
baixo unha leve brisa para revelar as formas en movemento da besta que
movíase dobrando as orellas que entón ruxiban. Un arrepío percorreunos
e foi bo .
O tempo era bo
Esta mañá. Vestida co teu mandil escolar usado que sacamos para o
vacacións, baixaches os sólidos chanzos de pedra da porta ata,
atopando o teu pau, vai e traza na terra batida do camiño estes sinais que
deixoume só. Ti fuches a guía que me mostrou o camiño .
Lembra isto
estreito pasadizo que tomamos para saír da ventilación das tentacións. El
estaba escuro neste barrio pobre de todos os perigos pero nós nunca
caeu no burato cheo de auga. O local só contiña a barrica de viño
do avó e sobre palla uns anacos de queixo protexidos por
panos de té de lona grosa .
Lembrade
este paseo de inverno polo alto país onde, polas estradas distorsionadas por
xeo e neve, ofrecéronnos a aventura. Envolto baixo o
parkas e sombreiros, aire frío entrando no habitáculo de lona do
vehículo cun gran corte que estaba cuberto por un paraugas aberto, os golpes
e os deslizamentos fixéronnos berrar de vitoria. Detido no bosque
atopamos unhas dolorosas despois de botar bólas de neve
contra o caravasar do noso pasado .
Non veremos
non máis caravanas lentas, relucente e perfumada coa pomada dos camelos e
especias. Xa non escoitaremos o berro dos homes guiando as súas monturas
recalcitrante cara a outro lugar que non sospeitabamos. Volve a min
deserto das orixes a visión do alento ardente das areas levantadas polo
simoun e esta man tendida, marrón e rachada do vello sabio que emerxe
en ningún lugar que se abriu revelou o tesouro, este froito duro, negro e
engurrado atopado ao longo do camiño bordeado de cardos e espiños .
Non te quedes
hoxe que o mato normalísimo de acompañar aos nosos fillos …
Manteña ! Na praza montaron a carpa da paixón … Nós
agardará polo resto do gran libro das transformacións .
Agora, alí
non tiña, ti o irmán perdido .
Lembra iso
entrar no corredor do parto asustounos moito. Toi, sostendo o teu
stick e eu cantando unhas fórmulas máxicas que nos axudarían a facelo
pasar ao outro lado, novo. Non houbo unha segunda oportunidade. Nada mais
os bloques de pedra espallados do refluxo do pensamento que o tempo da procrastinación
orienta cara a ter e seguridade .
Os ceos teñen
aberto. As cataratas da auga arrastraron as pegadas da nosa historia. Nenos
persoas sabias que posuían o don de proverse a si mesmos a través da imaxinación neste país
lonxe de aventuras extraordinarias, agora deixamos de cantar
nosas orixes. E ás veces cando ruxe a tormenta, diante da lareira
crepitante, temos entón o xesto de revolver as cinzas do pasado, verter, ao
encrucillada de emoción e sinceridade, dicir verdade, só di o que é
.
A chamada do noso
nai, xa non o escoitaremos. Ela que nos convidou a merendar diante
unha cunca de leite quente con plátano para afundir os dentes nas grandes torradas
pan integral recheo de groselha e marmelada de groselha negra ; grandes brindis que
o noso avó recortara a empanada que nunca se esqueceu de asinar
dunha cruz cando por primeira vez levou alí o coitelo. O clide de
a madeira do xardín xa non permanecerá pechada para evitar que as galiñas vaian
xogar no medio das plantacións. Xa non teremos que ir elixir
perexil no último momento para decorar a ensalada de cenoria relada e os ovos
Mimosa .
En canto á auga
pozo que había que sacar da fonte nestes pesados cubos de zinc
no camiño cara arriba, ás veces cando o vento mo di, Escoito rir á Vella .
Lembras
? Só harmonizando o canto matinal dos paxaros coas campás
da igrexa saca este sabor picante de ter estado tan preto de ti, Meu
irmán .
Aceptación
de si mesmo é difícil. Hai en nós a asombrosa demanda de ser outro que
non somos. Porque nos preguntamos, porque nos preguntaron
de neno ser outro do que eramos. Rexeitamos a nosa verdade, e
é un camiño sen saída .
O que nos impediu prosperar, é que non temos abondo
foi recoñecido, amados e aceptados como eramos. Entón xulgámonos a nós mesmos,
para logo condenarnos, polo menos para este ou aquel aspecto de
nós mesmos, compensando con autoestima ou vaidade. Mentres que o
verdadeiro amor propio, tan fundamental, é exactamente o contrario de
egocentrismo .
Esta non aceptación de nós mesmos é a forza do noso ego, o grande
forza do cárcere que nos separa da gran liberdade do Ser verdadeiramente
. Pero por que non poderiamos querernos tal e como somos? ? E
Porén despois de tanta investigación, experiencias, de observacións, erros
tamén ; eu vivo .
a vida nos ama, absolutamente, e cada momento. Ela é a que nos colleu
creada, e quen nos leva .
O amor que podemos sentir en determinadas circunstancias, diante dun
espectáculo da natureza, diante dun fermoso obxecto, diante dun sabio, antes
unha visión espiritual, diante dun flash “divina”, pon en serio
en nós unha nova mirada sobre nós mesmos .
E despois detrás dos duros golpes, detrás da proba, podemos albiscar algo tanto indecible, dende moi alto, tan esencial e quen nos quere. Neste nivel o sentido do ego individualizado esvaécese cada vez máis para que se abre un camiño en nós humildemente, o camiño correspondente á nosa petición de infinito, ilimitado, absoluto que é propio do home de pé, home andante .
En français, existe l’expression “silence de mort”, alors que l’expérience du silence déborde de vie .
Inviter quelqu’un au silence ne veut pas dire lui demander de se taire,
pas plus que se tenir en solitude équivaut à couper toute relation .
Rejetons l’injonction “taisez-vous” pour préférer le
“chut” prononçé à voix basse avec l’index posé au travers des lèvres
pour inciter au silence .
Chut
! Il peut se passer quelque chose que vous n’imaginez pas, que vous pourriez
voir, entendre ou sentir, qui semble caché, et qui peut se révéler et vous
éblouir par sa nouveauté et sa pertinence .
L’invitation au silence peut être comme une invitation au voyage. Elle
permet l’ouverture des sens et l’approche de la vie intérieure. C’est une
attention qui peut aller jusqu’à la contemplation et à la dilatation de l’être
qui va jusqu’à la jubilation .
Mais le silence réclame du temps comme les choses essentielles. Il ne se
montre jamais pressé. Il a besoin de tout son temps car il est au-delà du temps
d’ordre temporel .
Il convient d’abord de lui faire de la place, c’est-à-dire de nous
délester du fatras des pensées, des soucis, des émotions agréables et
désagréables, et même des mots .
Si le silence fait peur à une majorité de personnes, c’est parce
qu’avant de le rencontrer et de l’apprécier, chacun est assailli par ses
animaux intérieurs – que sont les passions, l’orgueil, la colère, le
désoeuvrement, l’ignorance, la volonté de puissance, la fausse humilité, la
séduction, etc… – et qu’une fois les fauves calmés, on se sent seul, perdido,
orphelin, avec la funeste angoisse qui monte .
Blaise Pascal a écrit : ” Rien n’est si insupportable à l’homme que d’être dans un plein repos, sans passion, sans affaire, sans divertissement, sans application. Il sent alors son néant, son abandon, son insuffisance, sa dépendance, son vide. Incontinent il sortira du fond de son âme l’ennui, la noirceur, la tristesse, le chagrin, le dépit, le désespoir . “
Tant
que la personne n’a pas rencontré véritablement le silence, elle ne se sent
exister que par l’action et l’agitation, par l’incertitude et la
procrastination, par la souffrance et les problèmes de tous genres. Elle
demeure à la périphérie d’elle-même. La peur du vide qu’elle ressent rien qu’à
l’idée de se tenir en silence n’est autre que l’effroi de son propre vide, de
sa pauvreté intérieure .
Ou, plus nous allons vers notre intériorité, plus nous avançons vers le
silence et plus les portes s’ouvrent sur un espace incommensurable. Alors que
dans la vie extérieure, nous vivons à la remorque de ce qu’il faut faire pour
bien se comporter dans notre société, à savoir comme un simple
“mortel” ; dans la vie intérieure nous sommes un être humain appelé à
la croissance, au plein emploi de soi-même, et même à sa perfection à sa
réalisation “immortelle”. L’être se sent alors pleinement en
possession de lui-même, il est près de la source et se manifeste en plénitude .
Plus on se tait et plus on trouve d’égards envers la Parole et le Silence, et
moins on bavarde .
Pour celui qui a goûté le silence, les discussions, débats, réunions de
famille et colloques intellectuels deviennent difficilement supportables parce
qu’étouffants. Le silencieux, comme le solitaire a besoin d’air et d’espace ;
il a besoin de l’expérience du large, du vaste, du profond. Tout le reste lui
paraît plat, étriqué, superficiel. O “communication” obligatoire et
convenante lui paraît grotesque.
Lorsqu’un être humain est réellement unifié il peut être délivré de cette obsession de communiquer à tout bout de champ et à propos de n’importe quoi. Seul le partage essentiel sur des sujets essentiels ou l’échange silencieux de cœur à cœur ont un sens et offrent une véritable nourriture .
Nous vivons
la fin d’un monde fondé il y a peu sur les religions, les fidélités de
proximité, les patriotismes ; et aujourd’hui marqué par le consumérisme où les
incitations publicitaires nous manipulent au service d’une globalisation
économique et culturelle accentuée par les bouleversements technologiques .
Le rapport au sacré a été modifié. La quête du sens auquel faisait suite
un automatisme de la réponse fondé sur la religion n’existe plus. A la question
: “Pourquoi je suis sur Terre ?”, font suite des réponses
scientifiques et politiques bien générales. On ne peut plus s’appuyer sur la
tradition. Nous sommes en face de nos peurs, … et là nous sommes alors
convoqués à être en face de nous-même .
Donner du sens à la vie que l’on mène ne tombe pas sous le sens, car les
gens empruntent des rôles. Ils disent qu’ils sont victimes du climat, da
outros, de la conjoncture, qu’ils avaient tout pour être heureux et puis que
… Ou, notre bonheur et notre malheur nous appartiennent. Nous sommes responsables
de notre bonheur et de notre malheur car nous avons l’opportunité de grandir,
de croître .
Nous avons à avancer les yeux ouverts sur le chemin .
Le sens de la vie, c’est l’amour. On ne peut pas vivre sans amour, cet
échange du coeur, cet amour homme/femme, cet amour filial, cet amour entre deux
êtres. L’amour est communion. L’amour est relation avec nos semblables, avec
les animaux, le végétal, la nature, le cosmos et par nos pratiques religieuses
.
Nous sommes des êtres sociaux, des êtres de relation. Nous avons besoin
de donner, de nous éveiller les uns aux autres. Nous sommes là pour nous faire
du bien par l’attention portée à l’autre, l’amitié, la compassion, le don .
Le but de la vie serait-il pas de s’accepter tel que l’on est ? Mais pour
celà, il faut le regard de l’autre pour lire dans le regard de l’autre que nous
sommes aimables. Aime et tu seras aimé. Nous devons avoir de la tendresse pour
nous-même .
Il y a des gens qui ne voyant qu’au travers de l’optique matérialiste ne
se posent pas la question du sens de la vie. “Einstein disait, qu’un être
humain qui ne se pose jamais la question du sens de l’existence, qui ne s’intéresse
pas au sens de la vie, n’est pas un être humain .”
Aujourd’hui nous sommes dans un monde où l’idéologie dominante est le
consumérisme, Ou : “Le but de la télévision, comme le disait Patrick
Lelay, c’est de rendre les cerveaux dociles !”. Le lavage des cerveaux,
c’est la publicité .
Pour contrecarrer cette outrance chosifiante et mortifère, nous avons
besoin de nous recentrer sur nos besoins corporels et sensoriels immédiats qui
ne peuvent nous tromper quant ils sont reliés à l’amour, à la tendresse, aux
sens des choses simples, au spirituel. Nous devons dire oui à la vie.
L’essentiel c’est d’apprendre à aimer la vie, et pour celà travailler sur nos
blessures .
Notre chemin de vie est d’aller de la peur à l’amour. Là est notre joie,
notre joie d’être, de vivre, d’exister. Mais comme cela est refoulé, c’est en
conscience que nous devons conjurer l’ignorance et nous confronter à ce qui
est, à l’expérience de tous ces jours qui nous apportent leur lot de surprises.
Par la psychothérapie, mais aussi par la méditation et la prière, nous avons à
laisser les choses être. C’est par cette astreinte intelligente, et par le
ressenti sensoriel, qu’il y a ouverture du cœur .
Nous avons à beaucoup pleurer en nous plongeant dans le regard d’un petit
être, en observant un joli paysage, une oeuvre d’art, ou bien en écoutant une
musique et des chants qui parlent au coeur. Là est le sens de la vie. La
réponse est soumission à ce qui est, ouverture des sens. La réponse est
“alegría” .
Laisser venir à nous les enfants, les petits oiseaux, l’esprit du temps
qui passe, et surtout ne fermez jamais la porte. Il ferait alors trop chaud,
nous manquerions d’air, l’enfer ne serait alors pas loin, … alors qu’il y a
tant à faire !