Nyob rau hauv lub ces kaum
ntawm ib lub pob zeb muaj zog
ntxhi tus ntsuj plig .
Yuav tsum nyob
nyob rau hauv lub silence ntawm tos tsis tos
ntawm qhov yooj yim txav ntawm lub neej .
Lub sij hawm kaw koj ob lub qhov muag
yuav tsum tau ceev faj rau lub sijhawm tam sim no
yuav nrog dab tsi yog
ua
nyob rau hauv ib tug saj zawg zog thiab so
nrog peb ua pa
nrog lub cev no ua pa ntsiag to
nrog cov kev xav no los thiab mus
neeg soj ntsuam
tsuas saib
xav txog
lub hauv siab no uas nce thiab tob
nrog peb txoj kev xav
nrog peb txoj kev paub nthuav dav
pom txhua yam tsis muaj dab tsi dai rau
nyob rau hauv lub siab ntawm qhib thiab txais tos rau qhov yog
ntawm no thiab tam sim no ntawm peb ua tsis taus pa
thiab cov suab nrov nyob ib puag ncig
lees txais qhov yooj yim ntawm qhov tshwm sim
nyob rau hauv tsis muaj cov saum toj no
tag nrho ib ncig
thiab pib
los ntawm kev nthuav tawm ntawm peb txoj kev xav
lub teeb raws li lawv folding
sails muab rau cua
nyob ib ncig ntawm
qhov twg nws tag nrho pib thiab xaus
tsis xav tau teb .
105
daim ntawv txuas

Lub cim xeeb ntawm qhov kev ua si thaum yau origami ib daim ntawv ntsev shaker . Nruab nrab ntawm tus ntiv tes taw thiab ntiv tes xoo ntawm txhua txhais tes " Xaiv tus lej " ! thiab cov ntiv tes qhib thiab kaw lub ntsev shaker ntau zaus raws li qhov tsim nyog " Xaiv xim : rouge, bleu ua, vert los yog dub " ! thiab peb nthuav tawm cov ntsev shaker ntawm qhov chaw lub caij nyoog teem tseg " Koj maj ... Koj yog tus zoo nkauj tshaj plaws ... " Ua, hauv daim duab no ntawm plaub pob zeb rov ua dua, qhov kev ua si yog khov, crystallized, nws yog "granite" , kaw thiab ntev heev, tias moss npog nws . Cov khoom no "ua npuas ncauj-pob zeb-daim ntawv-kev ua si" ua qhov pib ntawm qhov tshwm sim ntawm a khoom plig, ntawm nostalgia, ntawm ib daim ntawv xav , ntawm kev xav . Zoo li millefeuille qhib rau txhua qhov cua, ib pliag ntawm lub neej tshwm sim. Peb tig me ntsis thiab ces mus deb ... Muaj kev xav ... Tab sis vim li cas, nyob rau hauv dab tsi thiab yuav ua li cas qhov kev xav no dhau los ua kev xav ? Qhov kev xav, nws yog ntau tshaj li ib tug physiological cov tshuaj tiv thaiv sprinkled nrog ib tug zest ntawm memorized kab lis kev cai . Nws yog ib tug complex muaj nuj nqi raws li en premier lieu sur une sensation puis un ressenti qui vient du profond de soi, une posture, une manière de se percevoir dans une situation donnée . Mais ici, à propos de ce jeu, à l'occasion de ce " jeu-image-souvenir-papier-enfance-pierre moussue ", de quoi s'agit-il ? Par le contact entre l'être humain que nous sommes et l'environnement, ce n'est pas le sentiment qui nous met en relation avec ce qui n'est pas nous, avec quelque chose d'extérieur à nous. Ce serait plutôt la perception, la sensation, l'intuition qui seraient à l'oeuvre . Le sentiment est l'émergence aboutie provisoirement d'un fait culturel que nous avons fait notre plus ou moins consciemment et dont objet déclencheur ne saurait être l'unique cause . L'objet n'est que l'occasion de s'apparaître . Nous attachons, feem ntau ntawm lub sijhawm, peb txoj kev xav txog lub ntiaj teb ib puag ncig, mus rau lub ntiaj teb no, hauv xav txog tias cov xwm txheej tshwm sim muaj - piv txwv li kev siv peb qhov kev ua si ntawm no - yog nyob rau hauv keeb kwm ntawm lub xeev ntawm kev nco qab uas ntoo khaub lig. Kuv txhim tsa qhov kev cia siab tsis txaus ntseeg uas kuv tsuas yog xav tau tswj hwm kuv ib puag ncig, cov khoom ntawm kuv xav, ua tus tswv ntawm kuv lub xeev ntawm lub siab. Kuv xav nyob rau hauv qhov xwm txheej ntawm prescience, kom muaj hwj chim thoob ntiaj teb, ua tus vaj tswv ntawm kuv txoj kev xav. Tab sis nws yog ib qho illusion xwb ! Peb lub hom phiaj tsuas yog ib qho me me ntawm lub hauv paus ntawm txoj kev xav uas dhau los ntawm peb thiab peb qhov twg peb tsis muaj kev cuam tshuam ntau dua li huab cua. Xav kom tswj koj tus kheej txoj kev xav zam tsis muaj, tsis paub meej, kev ntshai, thiab ua tus demiurge ntawm nws tus kheej lub xeev, nws yog tsis kam lees qhov tshwm sim tshwm sim ntawm lub neej los ntawm koj tus kheej. Nws yog lub hauv paus loj ntawm kev txom nyem ! Kev sib txuas paradox yog lim hiam. Peb txoj kev xav, nws yog peb, tob rau hauv peb lub innermost thiab tseem peb tau ntsib lawv zoo li lawv tau muab peb tawm ntawm peb tus kheej los ntawm kev tsom mus rau qhov no lossis qhov khoom ntawd hauv ntiaj teb . YOG " peb tsis xav lawm ", peb twb tsis paub peb tus kheej lawm . Piv txwv li, peb xav tias peb hlub tus poj niam no , - " kuv txoj kev hlub rau tus poj niam no qhia kuv , ua rau kuv nkag siab, qhia meej rau kuv tias nws yog leej twg" - , romantic tsis pom kev ntawm cov khoom uas nrug peb los ntawm qhov ua rau ntawm kev xav tsim los ntawm ntau yam ntawm peb qhov projections . Ib txoj kev ntawm kev tshem tawm yuav tsum kawm kom dissociate peb txoj kev xav ntawm lawv cov khoom thiab ua rau lawv tus kheej . Nws yuav yog " rov los rau koj tus kheej " . Kev paub tiag tiag thiab tswj koj txoj kev xav yog ib txoj hauv kev tsim nyog rau kev paub txog tus kheej. . Yuav ua li cas yog nyob rau hauv lub zais cia ntawm qhov kev ua si lub ntsev shaker " paper-numbers-xim-tshaj-mossy pob zeb - Kuv yuav qhia koj tias koj yog leej twg " muaj nyob rau hauv plaub xim, plaub yam khoom muaj txiaj ntsig los sau los ntawm kev nkag siab zoo rau tus kheej uas yuav yog la perception, qhov kev xav, kev xav thiab kev xav, cov kauj ruam tsim nyog rau kev paub thiab ntawm paub yuav ua li cas thiaj paub qhov no . ... Yuav kom tsis txhob poob rau hauv kev sib txuas ! Ob txhais tes thiab ko taw khi rau peb txoj kev ntseeg tiv thaiv, rau peb txoj kev ntshai . ... Yuav kom nyob ywj pheej nyob rau hauv tus txheej txheem ntawm Being , peb lub ntiaj teb tiag . (Cov ntawv nyeem tau txais kev tshoov siab los ntawm Basarab Nicolescu) 104
lub teeb
Lub teeb yog lojlub ntsiab lus science tab sis kuj lub caij nyoogtsaug zog, ntawm aesthetics thiab metaphor ntawm divine. Nws yog Multidimensional Reality .
Lub teeb yog qhov txhais tau hais tias tso cai rau astrophysicist sib tham nrog lub cosmos .
Lub teeb yog lub noblest keeb ntawm xwm, thiab lub qhov muag yog lub cev noblest ntawm lub tib neeg lub cev .
Hauv science, Lub teeb cuam tshuam tsis yog xwblub cev (daim duab tuaj li cas hauv qhov muag), tab sis kujlub cev nqaij daim tawv (cas lub qhov muag ua haujlwm) thiabpuas siab puas ntsws (lub hlwb txhais cov duab li cas) . To taub lub teeb, nws tseem yog deciphering mysteries ntawm lub qhov muag thiab cov hlwb . Lub teeb, lub zeem muag thiab kev ua haujlwm neuronal yog inextricably scrums .
Lub teeb ua si kuj muaj lub luag haujlwm loj hauvkev kos duab thiab sab ntsuj plig. Vim lub teeb yog ntau tshaj qhov teeb meem, nws kuj ua tau sab ntsuj plig . Nws yog los ntawm kev tshawb nrhiav cov kev xav, splinters, qhov qhib, qhov rais thiab stained iav thiab cov duab luminous ntawm ib puag ncig thiab monuments uas txiv neej tau tsa, Rembrandt, Turner, Boudin, Monet, Cezanne, LUB Corbusier thiab Soulage muab tus ntsuj plig rau qhov xwm txheej. Los ntawm kev tso lawv tus kheej ntawm cov duab kom tawm hauv chav rau xim, Kandinsky invokes qhov tseem ceeb tsim nyog sab hauv ntawm tus kws kos duab siv kos duab los ua ke hauv ntiaj teb sab hauv thiab sab nrauv thiab yog li tuaj txog ntawm txoj cai zoo cosmic .
Cov kab lig kev cai nus los ntawm thoob plaws lub ntiaj teb no tau coj qhov kaj mus rau qhov siab tshaj plaws . Art Gothic yog kev kos duab ntawm lub teeb pom kev zoo . Christianity hais txog’ib tug Vajtswv ntawm qhov kaj. Buddhism koom nrog dissipation ntawm ignorance, qhov chaw ntawm kev txom nyem tus ” brightness ntawm lub siab ” .
Tus txiv neej yog txhais los ntawm nws cov sawv cev ntawm lub teeb . Seb nws yog scientific, txheej txheem, artistic los yog sab ntsuj plig, lub teeb cia peb ua neeg .
103
Kev tshawb fawb thiab kev thaj yeeb
Kev tshawb fawb nthuav tawm ntawm qhov tseeb (yuav tsum muab pov thawj) thiabtso tseg (muaj qhov tsis paub Hauv ntiaj teb). Nws yog qhov nro uas tsim lub tshuab tshawb nrhiav. Kev tshawb nrhiav qhov tsis paub thiab paub tsis meej tas li ua rau peb ntsib nrog peb tsis quav ntsej. Lub qab ntuj khwb uas peb paub txhua yam yuav tho txawv heev .
Kev tshawb fawb tsis tuaj yeem txo mus rau ib qho txheej txheem. Los ntawm nws cov paradigms, nws lub tswv yim ntawm lub ntiaj teb thiab nws pedagogies, nws dais txoj kab ntawm ntau haiv neeg kev xav ntawm tib neeg .
Txoj kev musxa kev paub science thiab technology yuav tsum tau hloov kho raws li kab lis kev cai, cov lus thiab daim ntawv ntawm sab ntsuj plig tshwj xeeb rau txhua lub teb chaws. Le savoir scientifique ne nous dit pas comment alléger nos souffrances intérieures, ni comment conduire notre vie. Il ne parle pas de beauté ou d’amour. Ce rôle revient à la mosaïque des cultures, des langues et des religions. Aussi est-il important pour les générations futures d’être informées, en plus du tronc commun scientifique universel, à la diversité de culture, de langue et des religions du monde entier.
Les avancées de la science actuelle nous oriente vers les phénomènesd’interdépendance, de paradoxe, de complémentarité qui sont des données venant plutôt de l’orient qui a toujours été plus holistique et moins réductionniste dans sa manière de comprendre le monde. Cov discoverers ntawm quantum mechanics xws li Bohr thiab Heisenberg mus dhau qhov kev txo qis ntawm Newton thiab Einstein mus qhib kev tshawb fawb kom pom ntau dua ntawm lub ntiaj teb los ntawm kev hloov pauv cov qauv. Yog li Bohr, los xeeb lub nthwv dej/particle dual ntawm lub teeb thiab cov khoom tau tshwm sim los ntawm Yin / Yang lub tswv yim ntawm kev taw qhia .
Thiab ces, lwm ib txoj kev yog tam sim no ua tau ; uas raws li lub logic ntawm qhov tsis muaj ua tim khawv rau lub xub ntiag. Xav, lub siab, yam, ua tsis tau objectively circumscribed thiab yog li ntawd lawv lub xub ntiag tsis yog yuav tsum tau nrhiav ib sab los yog nyob rau hauv cov txheej txheem, mais dans l’impossibilité pour les processus de s’auto-justifier. Voir à cet effet les théorèmes de Gödel .
Loin de constituer un échec de la raison, l’incomplétude du sujet empirique désigne un espace offert, au coeur de la rationalité, à la révélation d’un sens .
Seul l’enseignement d’un tronc commun de savoir scientifique, accompagné par la connaissance et le respect des diversités culturelles, peut favoriser la venue d’un humanisme universel qui favoriserait la paix dans le monde .
102
Niveaux de réalité, tiers exclu et tiers inclus
On entend par niveau de Réalité un ensemble de systèmes invariants soumis à l’action d’un certain nombre de lois générales. Ob theem ntawm Kev muaj tiag yeej txawv ho, hla ntawm ib mus rau lwm qhov, muaj kev so hauv lub kev cai lij choj thiab kev rhuav tshem cov ntsiab lus tseem ceeb – zoo li lub tswvyim ntawm causality los ntawm piv txwv.
Kev loj hlob ntawm quantum physics nrog rau kev sib koom ua ke ntawm lub ntiaj teb quantum thiab lub ntiaj teb macrophysical tau coj mus rau theem ntawm kev xav thiab kev sim tus kws tshawb fawb, mus rau qhov tshwm sim ntawm khub ntawm kev sib nrig sib contradictory tshwj xeeb (A thiab tsis yog A) : yoj thiab particle, continuity thiab discontinuity, sib cais thiab tsis sib cais, local causality thiab global causality, symmetry thiab symmetry tawg, reversibility thiab irreversibility ntawm lub sij hawm, lwm.
Kub nrog lub Quantum mechanics, qhov tseeb tias cov khub niam txiv tsis sib haum xeeb uas nws tso nyob rau hauv cov ntaub ntawv pov thawj yeej muaj kev sib cav sib ceg yuav tshwm sim raws li kev txawj ntse scandal thaum lawv txheeb xyuas los ntawm kab sib chaws ntawm nyeem classical logic.
Qhov no classical logic yog raws li peb axioms :
1. Laxiom ua’txheeb xyuas : A yog A
2. L'axiom ofkev tsis sib haum xeeb : A tsis yog A
3. Laxiom ua tus neeg thib peb raug cais tawm : tsis muaj ib tug lub sij hawm thib peb uas yog ob qho A thiab tsis yog A
Tab sis raws li cov classical logic peb tsis tuaj yeem lees paub tib lub sijhawm qhov siv tau ntawm ib yam thiab ntawm nws opposite : A thiab tsis yog A. Peb tsis tuaj yeem hais tias hmo ntuj yog hnub, uas tus txiv neej yog poj niam, tias dub yog dawb, txoj sia yog kev tuag.
Nyob ntawd quantum logic a modifié le deuxième axiome de la logique classique – l’axiome de non-contradiction – en introduisant la non-contradiction à plusieurs valeurs de vérité à la place du couple binaire (A, non-A). Il existe alors un troisième terme T, qui est à la fois A et non-A, qui s’éclaire lorsque la notion de “niveaux de Réalité” est introduite : c’est l’axiome dutiers inclu.
Représentons les trois termes de la nouvelle logique – A, non-A et T le tiers inclu – et leurs dynamismes, par un triangle dont l’un des sommets se trouve à un niveau de Réalité et les deux autres à un autre niveau de Réalité. Si l’on reste à un seul niveau de Réalité, txhua qhov tshwm sim tshwm sim raws li kev tawm tsam ntawm ob contradictory ntsiab (piv txwv : Ib nthwv dej thiab tsis-A corpuscle). Qhov thib peb dynamism, uas state T, ua haujlwm ntawm lwm qib ntawm Kev Muaj Peev Xwm, nyob qhov twg tshwm tsis sib haum (qhov twg los yog corpuscule) yog sib sau ua ke (quanton), nyob qhov twg zoo li contradictory yog perceived tsis contradictory.
Ib qho thiab ib yam theem tsuas tuaj yeem tsim kev tawm tsam kev tawm tsam. Nws yog self-destructive yog tias cais tag nrho ntawm lwm theem ntawm kev muaj tiag. Ib lub sij hawm thib peb, disons T', uas yuav nyob rau tib theem ntawm kev muaj tiag uas opposites A thiab tsis-A, tsis tuaj yeem ua tiav lawv txoj kev sib haum xeeb.
Ne confondons pas l’axiome du tiers exclu et l’axiome de non-contradiction. La logique du tiers inclus est non-contradictoire.
La logique du tiers inclus n’abolit pas la logique du tiers exclu : elle restreint seulement son domaine de validité. Ainsi la logique du tiers exclu est validée pour des situations simples, comme par exemple la circulation des voitures sur autoroute ; personne ne songe à introduire un troisième sens par rapport au sens autorisé et au sens interdit.
Par contrela logique du tiers exclu est nocive dans les cas complexes, comme par exemple le domaine social et politique. Elle agit dans ce cas, comme une véritable logique d’exclusion : le bien ou le mal, les hommes ou les femmes, les nationaux ou les étrangers, la droite ou la gauche, les riches ou les pauvres, les blancs ou les noirs, les habitants de tel quartier ou les habitants de tel autre quartier, lwm. Il serait révélateur d’entreprendre une analyse de la xénophobie, du racisme, de l’antisémitisme ou du nationalisme à la lumière de la logique du tiers exclu.
Et, dans les années à venir, l’introduction de ces deux notions de tiers exclu et de tiers inclus ne pourraient-elles pas faire avancer l’étude de la conscience ?
101
(Cov ntawv nyeem tau txais kev tshoov siab los ntawm Basarab Nicolescu)
Le cœur
Sans attente et de concert
suave entrée en confiance
acceptation permise
et toujours nouvelle
la danse des premiers jours
de clochettes tintinnabulantes
menues menues
et pourtant si présentes
à l'orée de l'amitié
de l'avènement d'un jour qui vient
au reflet d'un jour qui va
le passage en toutes saisons
du pas à pas de la présence
à ce frisson si doux
des dernières feuilles du cerisier
prêtes à tomber
et déjà crispées
devant le coup de vent
et puis plus rien
juste le cœur
qui se contracte
et se rétracte
contre la paume chaude
de cette main familière
le papa et la maman
joints à l'occasion
de ce grand chambardement
qu'est l'abandon
raws li lub sijhawm dhau mus
laissant place au cœur qui saigne
au cœur de l'instant
prompt à s'ouvrir
devant le cœur des fleurs
devant le cœur des anges
un large sourire
sur le visage des gens qui s'aiment
leurs yeux plissés
laissant couler une larme
bras tendus
et gorge humide
les jambes flageolantes
sur un air de violoncelle
onde prolongée se diluant douce amère
dans le murmure soyeux
du monde aux fibres mêlées
liqueur veloutée
d'un cœur qui parle au cœur.
100
Les treize dires du puy-de-dôme
Se levant de bonne heure, Hermès prit son bâton, s’enquit du temps qu’il faisait, se couvrit d’une large houppelande, choisit le bon couvre-chef et marcha vers le point le plus haut de la montagne des Arvernes .
Ua, s’arrêtant un moment, immobile, le visage grave, l’air fût empli d’une froidure régénérante qui bruissait d’invisibles élytres électrisant l’atmosphère. Il dirigea lentement son regard vers l’est, puis d’un geste auguste pointa son bâton vers le ciel pour projeter à l’encan les treize grands principes dont il sera question cette année 2013 .
– Ne te mens jamais. Distingue avec soin ce que tu es, de ce que la pression sociale et les injonctions culturelles t’obligent à faire.
– Sois disposé à rencontrer l’autre, afin de progresser en connaissance et en sagesse par le juste contact avec l’autre.
– Retire-toi de l’assemblée dès qu’il est question de médisances. Le silence est d’or.
– Dis qui tu es, tsis ntshai, mais avec parcimonie à qui de droit et selon des formes appropriées.
– Sois lisible dans ta communication. Que ton relationnel ne passe pas par de la condescendance vis-à-vis de toi et vis-à-vis de l’autre. Sois clair dans ton propos et ne cherche pas à changer l’autre.
– Aime et tu seras aimé.
– Sois drôle. Celà nourrit la santé et prélude à la joie. Sois drôle sans blesser l’autre.
– Ouvre-toi à ce qui n’est pas toi, afin que l’assimilation des éléments venus d’ailleurs te fasse grandir.
– S’il t’arrive d’être triste, recours à tes amis.
– Sois à l’écoute du vivant. Les milliards de cellules qui te constituent , cette poussière d’étoiles , ont besoin de se sentir chez elles, dans le cosmos tout autour de toi et en toi. Vois ! Sois l’adepte de la beauté du monde – beauté minérale, beauté végétale, beauté animale, beauté de l’homme et de la femme, beauté du cosmos, beauté de l’univers – . Recueille la vie et nourris-là.
– Sois toi-même.Ne sois le gourou de personne .
– Avance en confiance ! La vie sourit à l’esprit simple .
Le ciel se couvrit. On entendit même le tonnerre qui par petites rafales sèches aspira le bruissement environnant pour réintroduire ces augustes lieux dans le calme propice à la contemplation des choses de ce monde .
099
Petits textes ajourés par où voir la lune
Petits textes ajourés
en fin de journée
la lèvre humide caresse l'enveloppe
le sourire mutin évacue la tension
les pères
poussant la poussette
de leurs fillettes et garçonnets
décrivent un gymkhana
entre les diabolos de feuilles sèches
sans mousse ni faux col
la démarche lourde
en alunissage crispé
la poussière élevée en sus
Un grand pas pour l'humanité
la nuit tombe
une simple laine suffira
jetée sur les épaules
en scansions
rouges et vertes
au passage des véhicules
sans que le pas ne ralentisse
simple retour sur terre .
098
Transformer le “su” hauv “vécu”
Il s’agit de passer du “su”, de ce que l’on sait, de ce que l’on croit savoir et qu’on interroge plus tant on le connaît – ça fait partie des meubles de l’esprit -, à ce que l’on a réellement “vécu” et ressenti, et expérimenté dans son corps, et dont on ne saurait se départir vu les traces encore inscrites au profond de son être .
Cela est possible parla voie symbolique, caractérisée par une démarche par étapes :
– d’abord décrire comment l’expérience numineuse des individus se traduit et se transpose en symboles ,
– ensuite, voir comment cela devient des dogmes et des articles de foi ,
– puis étudier la fonction psychologique de ces symboles ; en prenant garde à ce que la psychologie analytique ne produise des croyances .
L’expression poétique est une voie privilégiée de cette transformation du “su” hauv “vécu” qui nécessite une distinction entre deux types d’œuvre poétique :
– celle qui provient de l’intention réfléchie de l’auteur ,
– et celle qui s’impose à lui en provenant d’un extérieur à l’auteur, en permettant l’émergence et l’activation d’une image archétypale venue d’ailleurs .
Par l’accueil de l’irraisonné, du subrepticement advenu, de l’incongru, de l’étincelle de présence, par cette aventure consentie, il y a là, matière à élever son destin personnel au niveau du destin de l’humanité, et en même temps de libérer des forces secourables afin que l’humanité échappe aux dangers et puisse surmonter les épreuves difficiles .
L’axiome premier auquel le psychologue doit correspondre est decomprendre le processus. Pour cela la posture est de se contenter d’accompagner la manière dont les individus se confrontent à leur propre flot d’images imaginaires et imaginales .
La manière de se comporter, de s’ajuster, faitforme dans le contact entre l’organisme humain-animal que nous sommes aussi et l’environnement noyé dans le flot des représentations mentales que nous mettons en place .
Le psychologue aura à superviser les individus, qui s’auto-expérimentant eux-mêmes, vont produire personnellement des symboles selon un lien complexe reflétant les coïncidences signifiantes de la synchronicité, à l’occasion d’une rencontre avec l’autre, avec un incident, avec une circonstance, dans une conjoncture environnementale .
Et c’est ainsi que les hommes vivent ; en harmonie / disharmonie avec les évènements de leur vie, mais aussi dans le tissage surabondant des données sues, qui ne sont que des leurres proposés pour éloigner leurs peurs, des leurres proposés devant leur propre finitude, afin de maintenir dans l’illusion d’une cachotterie de bazar le grand tourbillon des morts et des renaissances qui nous entraîne vers la redistribution des cartes de l’espoir et du désespoir .
A ce point de non retour de notre parcours de vie, subsistent des éléments de notre passé ; ceux que nous avons intensément vécus, et qu’on ne pourra pas nous retirer . Quand c’est fini c’est fini, affaire classée classé . Et puis le passé n’est pas à refaire, si ce n’est à mettre dans le placard aux souvenirs . Tout retourne au fond . Un fond, calme de prime abord, mais qui n’attend que l’élément perturbateur, l’étrangeté, le germe, ncuav, convoqué à une situation nouvelle, créer alors l’instant qui éclairera nos nuits .
” Avance,
et partant de la grise théorie,
fruit de tes connaissances accumulées,
tu aboutiras, par la mise en abîme du vécu,
au vert de l’arbre de vie .”
097
sous le mur blanc

Un mur de parpaings
par dessous le mur blanc .
Un cadre
en amenée ferme
pour cacher ,
et provoquer la venue inopinée de l'autre ,
le passe-murailles .
Un étonnement ,
une virgule posée à mi-voix ,
un regard sans organe ,
la possibilité d'être le support d'un son .
Le dépliement en trois temps de l'effraction
s'effectuant sans hâte .
Le fond , carcasse secrète de la chambre forte ;
la partie intermédiaire ,celle qui isole et
promeut la convenance sociale ; le cadre de
bois rouge ,celui qui oblige au rien .
Un manquement de la raison , un coup de griffe
sur le museau de celui qui attend le prévu ,
thiab tseem , de ça , de l'autre côté du mur ,
l'insondable bévue , où bouche bée , saib
et entendre l'orage s'engouffrer par la fenêtre
sans vitre et sans rideau .
Le cadre affiche le spectacle
mais les spectacles n'éduquent pas ;
quant aux doctrines c'est pire encore ,
elles qui sont l'imagerie grise qui mure l'âme
et l'âme n'a plus d'aise .
044