Tib neeg; cov tub rog, ntsuj plig thiab ntsuj plig ua ke

 L’Etre humain est une structure englobant un corps, un psychisme et un esprit . C’est aussiun processus existentiel et spirituel par son engagement, dans le temps qui passe, et dans l’espace cosmique qui dépasse et interroge notre entendement .

Notre corps est périssable. Le corps-organisme est structure de perceptions au travers de ses organes . Il est corps-organe et pas seulement corps-matériel .

 Il est le premier objet de communication et de relation à l’autre . Il porte l’inscription de tout ce que nous avons vécu au cours de notre histoire dans sa globalité. La physiologie émet des signes et des messages issus des mécanismes existentiels programmés en lui comme dans un ordinateur.

Le psychisme, ou psychologique, caractérise le mouvement des pensées, les idées stéréotypées, un monde intermédiaire dans lequel on ne peut rien bâtir tant le trouble est grand. La confusion psychologique est la base de l’être .

Le tri qui est fait dans le compliqué du mental, ouvert à toutes les influences, est effectué par la conscience . De cettelub siab découle plusieurs notions agissantes dans le travail psychologique : l’écoute fine et sensible à ce qui est là, la conception unitaire et globale de l’organismeon ne peut pas dissocier le corps, de l’affectif et du mental -, la notion du lien entre l’organisme et l’environnementla conscience est conscience de quelque chose -, la dimension temporelle dans le devenir de l’être humain, l’idée d’un potentiel à découvrir grâce à l’élargissement du champ de conscience .

Le travail psychologique peut ouvrir à la réalisation spirituelle, et s’il ne mène pas au spirituel, il peut néanmoins débloquer, voire écarter, des situations et des comportements qui piègent le psychisme, afin de rendre l’être humain disponible à autre chose par l’élargissement de son espace d’intervention. Le travail psychologique permet l’ajustement créateur à l’environnement .

L’esprit est la fine pointe de l’âme, le sommet de la pyramide qui communique avec le monde supérieur .

Il est repérable au travers de la quête du bonheur qui nous caractérise. Nous allons vers quelque chose, et cet élan, cette énergie que nous avons en nous, nous pousse à la réalisation de nous-même dans l’ouverture à ce qui est changeant, différent, indicible, dans la relation à ce qui nous entoure et principalement à autrui. Nous sommes comme poussés par une faim de complétude qui se révèle être la propension à se découvrir, soi, au plus profond de son être .

C’est alors que nous entrons en résonance, avec un lointain écho qui se rapproche jusqu’à devenir mythe ou mémoire secrète .

La révélation qui en résulte nous convoque à un changement de regard sur ce qui est proche, et c’est en dépassant l’illusion de nos désirs et notre lâcheté à éviter les surprises, que nous nous situons alors dans l’obligation decontacter”  cette part imprenable de nous-même .

L’esprit nous incite à passer de l’ “avoirà l’ “être”. Il est ouverture à l’Autre qui vient vers nous, au jamais vu, jamais expérimenté, à la nouveauté créatrice en écartant nos conceptions habituelles qui habitent notre vieille conscience .

 L’esprit se reconnaît à ce qu’il est indestructible, simple, inattaquable . Il est le fil rouge, de l’être au milieu des tribulations de la vie, que rien n’efface car tout concourt à ce qui est.

L’Etre humain a besoin de ces trois composantes dans l’expérience du vécu pour être convoqué à l’expérience d’une vie de conscience, de liberté et de responsabilité. Il se doit d’être l’accompagnant du profond de lui-même et d’autrui, par la pratique, dans ses actions menées à l’extérieur, de la transparence, de l’équité, du beau, du bon et de son exemplarité.

Il a besoin ducov tub rog, de l’incarnation de l’Etre, du tangible, de ce qui promeut la concrétisation du chemin existentiel et permet la visibilité d’un but vers lequel tout semble converger. La conscience du corps est le garde-fou, qui au travers de certaines expériences spirituelles, permet de retomber les pieds sur terre. Il est aussi le lieu des sensations et visions inouïes .

Le corps résiste à sa disparition programméel’instinct de survie -, et par cela cherche à se reproduire et à perpétuer l’espèce .

C’est la référence à notre propre corps qui crée autrui et lui donne sens. C’est au travers de notre vulnérabilité que nous pouvonstoucherl’autre, le rendre à lui-même, et par là, nous fonder nous-même .

Le psychisme est essentiellement le monde des émotions. Il est aussi le champ de la cognition dont l’extension stimule les recherches en neurosciences. Il nourrit cette volonté de l’Etre à l’autoconservation, à l’individuation et au plein emploi de ses capacités intellectuelles, affectives et intuitives .

La parole est libératrice quand elle s’origine du corps et de l’émotion, quand elle est incarnée. Trouver les mots : un passage obligé, tus “parlêtre”, l’échelle de Jacob en association lumineuse à ce qui est et à ce qui nous dépasse .

L’esprit, nws, peut s’enflammer au feu supérieur divin. Pour cela il ne plie pas devant les épreuves mais semble plutôt les rechercher pour les transformer en richesses sur un chemin d’espoir. Il nous lie, en ressemblance, au plus grand que nous sommes. Il est l’étoupe dont on fait le brûlot qui enflammera l’ordre établi lorsque celui-ci, affadi par la complaisance et le manque d’apports extérieurs ne survit que par lachosificationdes fruits de notre monde. Il est le lien inattaquable et immensément clair et lumineux. Il domine toutes les souffrances de l’Etre pour nous inscrire, par un voyage initiatique, vers le grandir de soi, vers davantage d’ouverture à ce qui nous dépasse. Par cette attitude, la perspective ontologique nous entraîne, par le processus de quête intérieure du mystère fondamental, vers plus grand que nous, vers ce qui semble éloigné mais qui paradoxalement est si proche, au plus profond de nous, au coeur de notre être, au cœur de l’Etre .

Dans son implication sociale, l’être humain doit avoir un comportementéthiqueafin d’orienter sa vie selon des principes humanistesà retravailler sans cesse par l’affirmation d’une posture de connaissance, de sagesse, tso tseg, de réflexion tout autant que de méditation -, afin de lui permettre de garder le cap . Ainsi seront dégagées les traces pouvant servir de repères aux génération futures .

Par la conjonction complexe du corps, du psychologique et de l’esprit, nous nous orienterons alors dans la direction du grandir de l’Etre . Alors nous ferons le saut de la vie . Nous élèverons notre être . Nous serons debout avec notre parole thiab nos signes , ce qui nous amènera par notre verticalité muaj libérer ce que nous sommes .

109

Nruab nrab ntawm kev txiav txim thiab kev tsis sib haum xeeb, qhov nyuaj

  Qhov zoo tagnrho Platonist ntawm kev txiav txim thiab kev txawj ntse dominates tag nrho Greek science ces classical science mus txog Einstein, cantor mob siab rau kev ntseeg cosmic.

Nrog rau kev pom tsoos, kev tsis sib haum xeeb yog qhov cuam tshuam qhov kev txiav txim tsim. Lub tswvyim ntawm kev txiav txim yog li ntawd ua ntej. Nws yog keeb kwm kev cai dab qhuas. kev txiav txim hauv ntiaj teb yog qhov kev xav ntawm Vajtswv vim li cas ; Vajtswv yog tus tsim lub koom haum zoo.

Txoj kev kawm kev tshawb fawb ntawm cov xeev tsis sib haum xeeb yuam kom peb rov xav txog qhov dialectic kev txiav txim-kev tsis sib haum xeeb thiab tsa qhov teeb meem ntawm kev nyuaj uas mus dhau lub moj khaum yog scientific.

Discovery ntawm ib tug omnipresent teeb meem yuam peb mus nug cov scientific bases ntawm no tiag tiag mythical ideology. Kev tsis sib haum xeeb yog thawj zaug pom tias yog ib qho ua txhaum rau lub ntuj txiav txim.

Qhov no connotation tsis zoo reproduces uas nyob ib ncig ntawm lub tswv yim ntawm kev ncaj ncees tsis meej pem los yog tsis meej pem kev sib raug zoo.

Qhov teeb meem puas yog nws tsis muaj kev hem thawj rau science nws tus kheej uas,  txij li nws muaj, ua hauj lwm nyuaj los qhia qhov kev txiav txim zais ntawm tej yam ?

Kev tshwm sim ntawm muaj tej yam txaus ntshai txog kev tsis sib haum xeeb, vim txoj kev ntxhov siab tsis muaj kev tswj hwm. Nws yog li ntawd yuav tsum tau tsuj thiab txhawb nqa. Rau nws, nws yog asserted tias cov Kev tsis sib haum xeeb tsuas yog qhov tshwm sim thiab qhov tshwm sim tom qab qhov teeb meem no zais ib qho kev txiav txim, ib tug zoo meej xaj backworld.

    Qhov kev sib txuas ntawm kev txiav txim thiab kev tsis sib haum xeeb tsim kev nyuaj.

Zaj dab neeg ntawm lub ntiaj teb ntawm lub neej nthuav qhia kev nce hauv qhov nyuaj, zoo li Teilhard ntawm Chardin tau muaj qhov kev xav. Tam sim no peb tab tom tham txog lub pyramid ntawm lub nyuaj, complexity pib. Yog li kev txiav txim thiab kev tsis sib haum xeeb, qhov tsis tu ncua thiab irregular, qhov kwv yees thiab tsis paub tseeb, ua ke los tsim qhov nyuaj.

Nyob rau hauv ib tug qauv complex, qhov kev txiav txim yog vim muaj kev cuam tshuam ntawm cov ntsiab lus ces qhov kev tsis sib haum xeeb no ua rau nws muaj peev xwm hais tau zoo dua cov ntsiab lus ntawm qhov system rau, tus muaj npe, tom qab ntawd tuaj yeem muab tso rau hauv kev sib tham. Yog li ntawd, hauv tshuab, ib tug dialectic emerges ntawm tag nrho – tag nrho qhov system – thiab qhov chaw ; yog li lub cell yog ntau tshaj ib tug aggregate ntawm molecules. Hauv txhua yam tshwm sim los ntawm cov khoom tshiab uas cov neeg sawv cev tau raug deprived, cov khoom.

Txhua yam yog nruab koom haum dynamism. Lub neej tuaj yeem txhais tau tias yog ib pob khoom cov yam ntxwv tshwm sim – nws tus kheej luam tawm piv txwv -. Nws muaj ib txhij ib lub caij ntawm kev txiav txim thiab lub ntsiab ntawm degenerative teeb meem. Hauv no kev xavkev tuag yog cais tsis tau ntawm txoj sia, thiablub koom haum ntawm lub neej yog ua ib tug mus tas li reorganization.

108

Cet chaw ua haujlwm

 Cet office d'après vigiles
dans l'église des catacombes
le prêtre en habits rouges
penchant sa loupe lumineuse
sur les textes sacrés.

La clarté de l'expression orale
le dépouillement du rituel
l'essentialité de la gestuelle
avaient le goût de la fine lame
tranchante épée de justice
séparant le vrai du faux
en ascension lente du mythe antique
exalté par le rituel.

Au vif du propos
les catéchumènes
contre les murs nus du chœur
alignés à psalmodier
debout puis assis
les arcanes du culte
qui se déroulait là
comme à la sauvette
entre vigiles et laudes
l'eucharistie en sa levée
marquant la transfiguration du divin
sans émotion feinte
telle la présence obligée
de l'œuvre de chair
et du mystère
liés en leur incomplétude.


107

Kuv sow nrog tej cua

 Lub tswb yog leapfrogging
 ntawm credenzas ntawm sacristy .
 
 Tus pheasant khiav raws phab ntsa
 ntsib nws pheasant
 thiab qhia nws
 yuav ua li cas .
 
 Lus Askiv luag ua raws ib leeg
 hauv cascades
 zoo siab lub foob pob hluav taws
 uas yuav tsis nco rau dab tsi
 yoov tshaj cum
 mob siab rau ntshav nce .
 
 Cua ntxiag meadows nrog cov nyom siab,
 motionless ventriloquist
 dav hlau ntoo txiv hmab txiv ntoo
 tuav qhov ntsuas .
 
 Dandelions paub tab
 sim tus Sème nyob rau hauv tag nrho cov cua
 Txhua yam hauv ib qho
 qhov kev pab cuam dav dav txij thaum yau
 raws li cov tais diav
 cov niam txiv nyob qhov twg
 nrog knitwear thiab ntawv xov xwm
 twb nrhiav kev sib koom ntxoov ntxoo ntawm cov tshauv thiab linden
 thaum peb thawb qhib lub qhov rooj
 txhawm rau rub cov hlau capsule
 nruab nrab ntawm tus ntiv tes xoo thiab ntiv tes taw
 nruab nrab ntawm tus ntiv tes xoo thiab ntiv tes nruab nrab
 nyob rau hauv pem teb disjointed
 nrog qaub nplej nplej
 nyob rau hauv lub tsev loj
 nrog discreet trapillous
 nqa cov plua plav tsw ntawm cov ntoo uas muaj hnub nyoog
 uas peb nrog
 ntawm cadenced genuflections
 cov xim them
 nyob rau ntawm lub me toothed log
 muaj peev xwm dhia
 cov khoom ua si
 ntawm Tour de France
 ntawm peb txoj kev chalk .


 106 

Zoo li ib kauj ruam rov qab thiab dhia mus tom ntej

   Nyob rau hauv lub ces kaum
ntawm ib lub pob zeb muaj zog
ntxhi tus ntsuj plig .

Yuav tsum nyob
nyob rau hauv lub silence ntawm tos tsis tos
ntawm qhov yooj yim txav ntawm lub neej .

Lub sij hawm kaw koj ob lub qhov muag
yuav tsum tau ceev faj rau lub sijhawm tam sim no
yuav nrog dab tsi yog
ua
nyob rau hauv ib tug saj zawg zog thiab so
nrog peb ua pa
nrog lub cev no ua pa ntsiag to
nrog cov kev xav no los thiab mus
neeg soj ntsuam
tsuas saib
xav txog
lub hauv siab no uas nce thiab tob
nrog peb txoj kev xav
nrog peb txoj kev paub nthuav dav
pom txhua yam tsis muaj dab tsi dai rau
nyob rau hauv lub siab ntawm qhib thiab txais tos rau qhov yog
ntawm no thiab tam sim no ntawm peb ua tsis taus pa
thiab cov suab nrov nyob ib puag ncig
lees txais qhov yooj yim ntawm qhov tshwm sim
nyob rau hauv tsis muaj cov saum toj no
tag nrho ib ncig
thiab pib
los ntawm kev nthuav tawm ntawm peb txoj kev xav
lub teeb raws li lawv folding
sails muab rau cua
nyob ib ncig ntawm
qhov twg nws tag nrho pib thiab xaus
tsis xav tau teb .


105

daim ntawv txuas

 Lub cim xeeb ntawm qhov kev ua si   
 thaum yau origami   
 ib daim ntawv ntsev shaker .   
 Nruab nrab ntawm tus ntiv tes taw thiab ntiv tes xoo ntawm txhua txhais tes   
 " Xaiv tus lej " !   
 thiab cov ntiv tes qhib thiab kaw lub 
ntsev shaker ntau zaus raws li qhov tsim nyog   
 " Xaiv xim : rouge, bleu ua, vert 
los yog dub " !   
 thiab peb nthuav tawm cov ntsev shaker ntawm qhov chaw 
lub caij nyoog teem tseg   
 " Koj maj ... Koj yog tus zoo nkauj tshaj plaws ... "   
 Ua, hauv daim duab no ntawm plaub pob zeb 
rov ua dua, qhov kev ua si yog khov, crystallized, 
nws yog "granite" , kaw thiab ntev heev, tias moss npog nws .   
 Cov khoom no "ua npuas ncauj-pob zeb-daim ntawv-kev ua si" ua 
qhov pib ntawm qhov tshwm sim ntawm a 
khoom plig, ntawm nostalgia, ntawm ib daim ntawv xav , 
ntawm kev xav .   
 Zoo li millefeuille qhib rau txhua qhov cua, 
ib pliag ntawm lub neej tshwm sim. Peb tig me ntsis thiab 
ces mus deb ... Muaj kev xav ... 
Tab sis vim li cas, nyob rau hauv dab tsi thiab yuav ua li cas qhov kev xav no dhau los ua kev xav ?   
 Qhov kev xav, nws yog ntau tshaj li ib tug physiological cov tshuaj tiv thaiv sprinkled nrog ib tug zest ntawm memorized kab lis kev cai . Nws yog ib tug complex muaj nuj nqi raws li 
en premier lieu sur une sensation puis 
un ressenti qui vient du profond de soi, 
une posture, une manière de se percevoir dans 
une situation donnée . Mais ici, à propos de 
ce jeu, à l'occasion de ce " jeu-image-souvenir-papier-enfance-pierre moussue ", de quoi s'agit-il ?   
 Par le contact entre l'être humain que nous sommes 
et l'environnement, ce n'est pas le sentiment qui 
nous met en relation avec ce qui n'est pas nous, avec quelque chose d'extérieur à nous. Ce serait plutôt 
la perception, la sensation, l'intuition qui 
seraient à l'oeuvre . Le sentiment est l'émergence aboutie provisoirement d'un fait culturel que nous avons fait notre plus ou moins consciemment et dont objet déclencheur ne saurait être l'unique cause . L'objet n'est que l'occasion de s'apparaître .   
 Nous attachons, feem ntau ntawm lub sijhawm, peb txoj kev xav txog lub ntiaj teb ib puag ncig, mus rau lub ntiaj teb no, hauv 
xav txog tias cov xwm txheej tshwm sim muaj - 
piv txwv li kev siv peb qhov kev ua si ntawm no - yog nyob rau hauv keeb kwm ntawm lub xeev ntawm kev nco qab uas 
ntoo khaub lig. Kuv txhim tsa qhov kev cia siab tsis txaus ntseeg uas kuv tsuas yog xav tau tswj hwm kuv ib puag ncig, cov khoom ntawm 
kuv xav, ua tus tswv ntawm kuv lub xeev ntawm 
lub siab. Kuv xav nyob rau hauv qhov xwm txheej ntawm prescience, kom muaj hwj chim thoob ntiaj teb, ua tus vaj tswv ntawm kuv txoj kev xav. Tab sis nws yog ib qho illusion xwb ! Peb lub hom phiaj tsuas yog ib qho me me ntawm lub hauv paus ntawm txoj kev xav uas dhau los ntawm peb thiab peb qhov twg 
peb tsis muaj kev cuam tshuam ntau dua li huab cua.   
 Xav kom tswj koj tus kheej txoj kev xav 
zam tsis muaj, tsis paub meej, kev ntshai, thiab ua tus demiurge ntawm nws tus kheej lub xeev, nws yog tsis kam lees qhov tshwm sim tshwm sim ntawm lub neej los ntawm koj tus kheej. Nws yog lub hauv paus loj ntawm kev txom nyem !   
 Kev sib txuas paradox yog lim hiam. Peb txoj kev xav, nws yog peb, tob rau hauv peb lub innermost 
thiab tseem peb tau ntsib lawv zoo li lawv tau muab peb tawm ntawm peb tus kheej los ntawm kev tsom mus rau qhov no lossis qhov khoom ntawd hauv ntiaj teb . YOG " peb tsis xav lawm ", peb twb tsis paub peb tus kheej lawm .   
 Piv txwv li, peb xav tias peb hlub tus poj niam no , - " kuv txoj kev hlub rau tus poj niam no qhia kuv , ua rau kuv nkag siab, 
qhia meej rau kuv tias nws yog leej twg"  - , romantic tsis pom kev ntawm cov khoom uas nrug peb los ntawm qhov ua rau ntawm kev xav tsim los ntawm ntau yam ntawm peb qhov projections .   
 Ib txoj kev ntawm kev tshem tawm yuav tsum kawm kom dissociate peb txoj kev xav ntawm lawv cov khoom thiab ua rau lawv tus kheej . Nws yuav yog " rov los rau koj tus kheej " .   
 Kev paub tiag tiag thiab tswj koj txoj kev xav yog ib txoj hauv kev tsim nyog rau kev paub txog tus kheej. .   
 Yuav ua li cas yog nyob rau hauv lub zais cia ntawm qhov kev ua si lub ntsev shaker  " paper-numbers-xim-tshaj-mossy pob zeb - Kuv yuav qhia koj tias koj yog leej twg "  muaj nyob rau hauv plaub xim, plaub yam khoom muaj txiaj ntsig los sau los ntawm kev nkag siab zoo rau tus kheej uas yuav yog la perception, qhov kev xav, kev xav thiab kev xav, cov kauj ruam tsim nyog rau kev paub thiab ntawm paub yuav ua li cas thiaj paub qhov no .   
 ...  Yuav kom tsis txhob poob rau hauv kev sib txuas ! Ob txhais tes thiab ko taw khi rau peb txoj kev ntseeg tiv thaiv, rau peb txoj kev ntshai .   
 ...  Yuav kom nyob ywj pheej nyob rau hauv tus txheej txheem ntawm Being , peb lub ntiaj teb tiag .   

  (Cov ntawv nyeem tau txais kev tshoov siab los ntawm Basarab Nicolescu)  

 104 

lub teeb

    Lub teeb yog lojlub ntsiab lus science tab sis kuj lub caij nyoogtsaug zog, ntawm aesthetics thiab metaphor ntawm divine. Nws yog Multidimensional Reality .

Lub teeb yog qhov txhais tau hais tias tso cai rau astrophysicist sib tham nrog lub cosmos .

Lub teeb yog lub noblest keeb ntawm xwm, thiab lub qhov muag yog lub cev noblest ntawm lub tib neeg lub cev .

Hauv science, Lub teeb cuam tshuam tsis yog xwblub cev (daim duab tuaj li cas hauv qhov muag), tab sis kujlub cev nqaij daim tawv (cas lub qhov muag ua haujlwm) thiabpuas siab puas ntsws (lub hlwb txhais cov duab li cas) . To taub lub teeb, nws tseem yog deciphering mysteries ntawm lub qhov muag thiab cov hlwb . Lub teeb, lub zeem muag thiab kev ua haujlwm neuronal yog inextricably scrums .

Lub teeb ua si kuj muaj lub luag haujlwm loj hauvkev kos duab thiab sab ntsuj plig. Vim lub teeb yog ntau tshaj qhov teeb meem, nws kuj ua tau sab ntsuj plig . Nws yog los ntawm kev tshawb nrhiav cov kev xav, splinters, qhov qhib, qhov rais thiab stained iav thiab cov duab luminous ntawm ib puag ncig thiab monuments uas txiv neej tau tsa, Rembrandt, Turner, Boudin, Monet, Cezanne, LUB Corbusier thiab Soulage muab tus ntsuj plig rau qhov xwm txheej. Los ntawm kev tso lawv tus kheej ntawm cov duab kom tawm hauv chav rau xim, Kandinsky invokes qhov tseem ceeb tsim nyog sab hauv ntawm tus kws kos duab siv kos duab los ua ke hauv ntiaj teb sab hauv thiab sab nrauv thiab yog li tuaj txog ntawm txoj cai zoo cosmic .

Cov kab lig kev cai nus los ntawm thoob plaws lub ntiaj teb no tau coj qhov kaj mus rau qhov siab tshaj plaws . Art Gothic yog kev kos duab ntawm lub teeb pom kev zoo . Christianity hais txog’ib tug Vajtswv ntawm qhov kaj. Buddhism koom nrog dissipation ntawm ignorance, qhov chaw ntawm kev txom nyem tus ” brightness ntawm lub siab ” .

Tus txiv neej yog txhais los ntawm nws cov sawv cev ntawm lub teeb . Seb nws yog scientific, txheej txheem, artistic los yog sab ntsuj plig, lub teeb cia peb ua neeg .

103

Kev tshawb fawb thiab kev thaj yeeb

Kev tshawb fawb nthuav tawm ntawm qhov tseeb (yuav tsum muab pov thawj) thiabtso tseg (muaj qhov tsis paub Hauv ntiaj teb). Nws yog qhov nro uas tsim lub tshuab tshawb nrhiav. Kev tshawb nrhiav qhov tsis paub thiab paub tsis meej tas li ua rau peb ntsib nrog peb tsis quav ntsej. Lub qab ntuj khwb uas peb paub txhua yam yuav tho txawv heev .

Kev tshawb fawb tsis tuaj yeem txo mus rau ib qho txheej txheem. Los ntawm nws cov paradigms, nws lub tswv yim ntawm lub ntiaj teb thiab nws pedagogies, nws dais txoj kab ntawm ntau haiv neeg kev xav ntawm tib neeg .

Txoj kev musxa kev paub science thiab technology yuav tsum tau hloov kho raws li kab lis kev cai, cov lus thiab daim ntawv ntawm sab ntsuj plig tshwj xeeb rau txhua lub teb chaws. Le savoir scientifique ne nous dit pas comment alléger nos souffrances intérieures, ni comment conduire notre vie. Il ne parle pas de beauté ou d’amour. Ce rôle revient à la mosaïque des cultures, des langues et des religions. Aussi est-il important pour les générations futures d’être informées, en plus du tronc commun scientifique universel, à la diversité de culture, de langue et des religions du monde entier.

Les avancées de la science actuelle nous oriente vers les phénomènesd’interdépendance, de paradoxe, de complémentarité qui sont des données venant plutôt de l’orient qui a toujours été plus holistique et moins réductionniste dans sa manière de comprendre le monde. Cov discoverers ntawm quantum mechanics xws li Bohr thiab Heisenberg mus dhau qhov kev txo qis ntawm Newton thiab Einstein mus qhib kev tshawb fawb kom pom ntau dua ntawm lub ntiaj teb los ntawm kev hloov pauv cov qauv. Yog li Bohr, los xeeb lub nthwv dej/particle dual ntawm lub teeb thiab cov khoom tau tshwm sim los ntawm Yin / Yang lub tswv yim ntawm kev taw qhia .

Thiab ces, lwm ib txoj kev yog tam sim no ua tau ; uas raws li lub logic ntawm qhov tsis muaj ua tim khawv rau lub xub ntiag. Xav, lub siab, yam, ua tsis tau objectively circumscribed thiab yog li ntawd lawv lub xub ntiag tsis yog yuav tsum tau nrhiav ib sab los yog nyob rau hauv cov txheej txheem, mais dans l’impossibilité pour les processus de s’auto-justifier. Voir à cet effet les théorèmes de Gödel .

Loin de constituer un échec de la raisonl’incomplétude du sujet empirique désigne un espace offert, au coeur de la rationalité, à la révélation d’un sens .

Seul l’enseignement d’un tronc commun de savoir scientifique, accompagné par la connaissance et le respect des diversités culturelles, peut favoriser la venue d’un humanisme universel qui favoriserait la paix dans le monde .

102

Niveaux de réalité, tiers exclu et tiers inclus

On entend par niveau de Réalité un ensemble de systèmes invariants soumis à l’action d’un certain nombre de lois générales. Ob theem ntawm Kev muaj tiag yeej txawv ho, hla ntawm ib mus rau lwm qhov, muaj kev so hauv lub kev cai lij choj thiab kev rhuav tshem cov ntsiab lus tseem ceeb – zoo li lub tswvyim ntawm causality los ntawm piv txwv.

Kev loj hlob ntawm quantum physics nrog rau kev sib koom ua ke ntawm lub ntiaj teb quantum thiab lub ntiaj teb macrophysical tau coj mus rau theem ntawm kev xav thiab kev sim tus kws tshawb fawb, mus rau qhov tshwm sim ntawm khub ntawm kev sib nrig sib contradictory tshwj xeeb (A thiab tsis yog A) : yoj thiab particle, continuity thiab discontinuity, sib cais thiab tsis sib cais, local causality thiab global causality, symmetry thiab symmetry tawg, reversibility thiab irreversibility ntawm lub sij hawm, lwm.

Kub nrog lub Quantum mechanics, qhov tseeb tias cov khub niam txiv tsis sib haum xeeb uas nws tso nyob rau hauv cov ntaub ntawv pov thawj yeej muaj kev sib cav sib ceg yuav tshwm sim raws li kev txawj ntse scandal thaum lawv txheeb xyuas los ntawm kab sib chaws ntawm nyeem classical logic.

Qhov no classical logic yog raws li peb axioms :

1. Laxiom ua’txheeb xyuas : A yog A

2. L'axiom ofkev tsis sib haum xeeb : A tsis yog A

3. Laxiom ua tus neeg thib peb raug cais tawm : tsis muaj ib tug lub sij hawm thib peb uas yog ob qho A thiab tsis yog A

Tab sis raws li cov classical logic peb tsis tuaj yeem lees paub tib lub sijhawm qhov siv tau ntawm ib yam thiab ntawm nws opposite : A thiab tsis yog A. Peb tsis tuaj yeem hais tias hmo ntuj yog hnub, uas tus txiv neej yog poj niam, tias dub yog dawb, txoj sia yog kev tuag.

Nyob ntawd quantum logic a modifié le deuxième axiome de la logique classiquel’axiome de non-contradictionen introduisant la non-contradiction à plusieurs valeurs de vérité à la place du couple binaire (A, non-A). Il existe alors un troisième terme T, qui est à la fois A et non-A, qui s’éclaire lorsque la notion deniveaux de Réalitéest introduite : c’est l’axiome dutiers inclu.

Représentons les trois termes de la nouvelle logique – A, non-A et T le tiers incluet leurs dynamismes, par un triangle dont l’un des sommets se trouve à un niveau de Réalité et les deux autres à un autre niveau de Réalité. Si l’on reste à un seul niveau de Réalité, txhua qhov tshwm sim tshwm sim raws li kev tawm tsam ntawm ob contradictory ntsiab (piv txwv : Ib nthwv dej thiab tsis-A corpuscle). Qhov thib peb dynamism, uas state T, ua haujlwm ntawm lwm qib ntawm Kev Muaj Peev Xwm, nyob qhov twg tshwm tsis sib haum (qhov twg los yog corpuscule) yog sib sau ua ke (quanton), nyob qhov twg zoo li contradictory yog perceived tsis contradictory.

Ib qho thiab ib yam theem tsuas tuaj yeem tsim kev tawm tsam kev tawm tsam. Nws yog self-destructive yog tias cais tag nrho ntawm lwm theem ntawm kev muaj tiag. Ib lub sij hawm thib peb, disons T', uas yuav nyob rau tib theem ntawm kev muaj tiag uas opposites A thiab tsis-A, tsis tuaj yeem ua tiav lawv txoj kev sib haum xeeb.

Ne confondons pas l’axiome du tiers exclu et l’axiome de non-contradiction. La logique du tiers inclus est non-contradictoire.

La logique du tiers inclus n’abolit pas la logique du tiers exclu : elle restreint seulement son domaine de validité. Ainsi la logique du tiers exclu est validée pour des situations simples, comme par exemple la circulation des voitures sur autoroute ; personne ne songe à introduire un troisième sens par rapport au sens autorisé et au sens interdit.

Par contrela logique du tiers exclu est nocive dans les cas complexes, comme par exemple le domaine social et politique. Elle agit dans ce cas, comme une véritable logique d’exclusion : le bien ou le mal, les hommes ou les femmes, les nationaux ou les étrangers, la droite ou la gauche, les riches ou les pauvres, les blancs ou les noirs, les habitants de tel quartier ou les habitants de tel autre quartier, lwm. Il serait révélateur d’entreprendre une analyse de la xénophobie, du racisme, de l’antisémitisme ou du nationalisme à la lumière de la logique du tiers exclu.

Et, dans les années à venir, l’introduction de ces deux notions de tiers exclu et de tiers inclus ne pourraient-elles pas faire avancer l’étude de la conscience ?

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(Cov ntawv nyeem tau txais kev tshoov siab los ntawm Basarab Nicolescu)

Le cœur

 Sans attente et de concert
suave entrée en confiance
acceptation permise
et toujours nouvelle
la danse des premiers jours
de clochettes tintinnabulantes
menues menues
et pourtant si présentes
à l'orée de l'amitié
de l'avènement d'un jour qui vient
au reflet d'un jour qui va
le passage en toutes saisons
du pas à pas de la présence
à ce frisson si doux
des dernières feuilles du cerisier
prêtes à tomber
et déjà crispées
devant le coup de vent
et puis plus rien
juste le cœur
qui se contracte
et se rétracte
contre la paume chaude
de cette main familière
le papa et la maman
joints à l'occasion
de ce grand chambardement
qu'est l'abandon
raws li lub sijhawm dhau mus
laissant place au cœur qui saigne
au cœur de l'instant
prompt à s'ouvrir
devant le cœur des fleurs
devant le cœur des anges
un large sourire
sur le visage des gens qui s'aiment
leurs yeux plissés
laissant couler une larme
bras tendus
et gorge humide
les jambes flageolantes
sur un air de violoncelle
onde prolongée se diluant douce amère
dans le murmure soyeux
du monde aux fibres mêlées
liqueur veloutée
d'un cœur qui parle au cœur.


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