I totonu o le pusa oneone o le folo
o loo i ai taupou i soo se mea
i le pito i tua ma le avanoa
o lo'o i ai ave o le malamalama ma nonoa o ata lafoia
mo tamaiti o le taamilosaga
o latou lima o loo sueina le efuefu o agelu
ma manogi manogi .
I totonu o le pusa oneone o le folo
e iai ata o Epinal
i luga o ulu enaena
o lea o le manu lele vave
e faoa
mo ni nai saini e atili ai le azure
ma faapau i luga o le ala o fale
le farandole e siva .
I totonu o le pusa oneone o le folo
o lo‘o i ai le auro i lalo o le oneone
ma aa o le laau i le olioli
goto i le tele
manomano o togitogi lanu
i luga o mata o tagata o le aai
mataala pea
e ala i le tagi a le tagata malaga .
I totonu o le pusa oneone o le folo
o lo'o i ai nofoa fa'apalapala
faaleagaina e le taimi
nai lo le vai o timuga
tuu i luga o le laulau paepae
fa'aali i latou lava
ma le agalelei
mai le foloa e oo i le taele
matāua ma fulu fefiloi
latalata i le tamaitiiti taalo .
175
L’homme “sau”

O le tamaloa o se atoaga e le mavavaeeseina. E ala i le tuufaatasia o le tino, i le amanaia o le psyche e fesoʻotaʻi ma le malosi o le tatalaina o le malamalama i se vaʻaiga faaleagaga, e tasi le tagata. O lenei va'aiga fa'atolu i le tagata soifua na fa'avaeina e : le tino-CO-, lau-AM-, le mafaufau-ES- o taua e avea ma vaega o lo tatou ala o le tuputupu ae o le tagata, mo le tamaloa “sau” .
Le corps n’est pas le tombeau de l’âme comme le pensait Platon, ae o le mea fai musika e musuia e le Agaga. I la tatou auala, être spirituel ce n’est pas échapper au corps mais s’ouvrir dans son corps à l’action de l’Esprit. Le corps traduit, d’une manière palpable et physique ce qui est autre, o le a le metaphysical, ce qui est impalpable et invisible . Le corps nous met en contact avec la réalité et nous permet un premier déchiffrage de l’univers qui nous entoure. Ia te ia, e mafai ona tatou vaai, fa'atonu, e pa'i atu, e lagona, e tofo. Par nos sens nous accueillons des informations tangibles, informations qui peuvent nous faire accéder à des plans subtils .
E i ai i tagata Iutaia le autasi i tagata. Ils le considèrent comme un tout : la nofoa (valoia) pénétrée par le souffle (nefesh) où la chair est moins la chair-viande que l’Homme tout entier dans sa dimension cosmique et la “nefesh” la vitalité de la chair, o le a le mea e faagaioi ai. I o, la chair ne se saisit jamais séparée du souffle. La chair sans le souffle n’est plus chair mais cadavre .
O le Tusi Paia fo'i fo'i ona fa'ailoa mai le manatu o“Timuga” WHO e agavaa ai le Agaga o le Atua, le mānava fa'aola. Lenei “Timuga” fa'aoso o le foafoaga e leʻi maeʻa e tatau ona avea i tatou ma vaega o le malosi o le ausia, o le tuputupu ae o le tagata. O le “Timuga” faatagaina e faatuina o le felagolagomai o vaega e lua o le Tagata, “valoia” ma“nefesh” . Na te faamalosia i latou .
Les Grecs ont perçu que la distinction entre l’esprit et l’âme s’avère essentielle. Platon pensait qu’en son intériorité l’âme prend conscience d’un quelque chose d’autre, elle est au-delà des considératins bassement matérielles, o lona faanaunautaiga i le silisili ese . Cette dimension de l’âme, sa ia valaau ia te ia “nous”. Le “nous” est apparenté à un organe de vision. O ia o le avanoa, au sein de la psyché de poser un regard sur les éléments de la psyché .
E ta'ua foi o le vaega pito i luga o le agaga poo le vaega lelei o lau, le“nous” faailoa o ia lava loloto le loto e pei o le malosi mo le filemu, o le lotofuatiaifo ma le naunautai. Le gafatia mo le filemu i totonu poʻo “Hesikia” faataitai i le manatunatu loloto ma tatalo, e iloa ai se tulaga mautu o le tagata. Le gafatia o le lotofuatiaifo, o le tautala ma le tautala e mafai ai e le Tagata ona nofouta o ana gaioiga i totonu ma ia mafai ona fa'aigoaina e pei o uiga, latou lagona, lagona, tu'inanau. mafai ona fai filifiliga ma o le naunautaiga o le saolotoga lea e tatau i le Tagata ona lesitala ma tumau i se malosi i totonu e aunoa ma le faalavelaveina e le talosaga mai le lalolagi po o le tuu atu o se tasi e faaseseina e mafaufauga faalafua .
O le taimi lena o le Agaga, le “pneuma”, O le upu Eleni o lona uiga o le Manava e sau mai le Atua e sau e faʻamalosia le tagata. Il éclaire toute chose. Nous sommes alors des êtres en devenir d’être réellement des êtres vivants . E pule lava i tatou e aua le misia le sini, aua le tapunia i matou, e toe fetuutuunai i tatou lava e tusa ai ma lo tatou lava faasinomaga patino, d’accéder à notre propre désir, à notre propre manière d’être car la parole de chacun d’entre nous est essentielle pour l’ensemble .
E ala i lenei faiga ole tamaloa “sau” ina ia mafai ona tatou alualu i luma agai i le faaleleiga i totonu, faavae uma o le olaga fegalegaleai fa'amalie .
174
nyctalope ma le lulu po i konaseti
O Nyctalope ma Noctambule na savavali faatasi lima i lalo o se saito e ui ane .
Ua masaesae ma ua le mautonu sa latou le mautonu faatasi ai ma le vaiinu na lafoa'i e se afa e le'i taliaina i le aso na muamua atu i luga o le auala faiga faataulaitu .
Mafai ona fa'aau i le aso e sau, tasi i le tele o laau, o le isi e ala i le vala'au i le alofa tunoa Atua, sa latou faamalosia i latou o loo siomia ai i latou e o mai i fafo mai lo latou faaleoleo e, i malosi o le puao, tatala laugutu o se la chafouin .
Na tagi se gogolo a'o ia fa'ata'ita'i le fa'autu o le vai siku . O ao i le manatu lemu na gaoioi i le le foafoaina o le tulaga .
Le fa'alavelave i mafaufauga fa'aletagata O Nyctalope ma Noctambule na una'ia le leai o se mafuaaga e na'o ni tagata fa'afiafia galuega tu'ufa'atasi, pisi i ata leisa e suia ai le tama'i tama'i taga fa'atagata mai le laititi i pulupulu felanulanua'i .
Sarabandes, leo o faitoto'a o sōsō, malu pa'u cattail, talatalanoaga belching mai faai i tiga ; ua saunia mea uma e opogi atili a o lei malulu o le po .
O le auala lea e masani ona talanoa ai Nyctalope ma Noctambule i luga o le sami e puaoa ai le fai'ai, a'o va'aia i le lele a gogo, o avefe'au popoto na tu'ua e nai tagata fa'aumatia, o le lauga mimio i aso e le gata .
173
Saienisi, vaaiga mamao ma le lotogatasi

Science de l'écorché des choses et des formes
ese mai le mea e fai mai ma malamalama i ai
i le eseesega faigofie
le ola i ni vaega
o pese ma tagi i le le mautonu
tasi fasi pa'u
i luga o le laulau faʻataʻitaʻiga
o le nofoia o va uma
i lalo o le pa'u birch ma fa'ailoga fa'ailoga
e aunoa ma se aunese o se avanoa o le saolotoga
ua ufitia uma i lalo o le afi tuufaatasi
fa'amatalaga
lau tusi matala i le matagi o fata fata faitaulaga
ona o lenei galala mo le poto .
Vision de la ronde éternelle
li'o ma le li'o
i luga o le oneone ua leai se taimi
o le a soloiesea foi e le sami i lona pua
o le a tatalaina solofanua i luga o le matafaga
o le pa'u o peau ma manoa
i o latou itu mata
tele afi matala
élevées en salve de lumières
valaau le la
malamalama lapotopoto o le mea
o mea sa i ai ma o le a iai
tasi le laa na o le tasi le laa
ona sosoo ai lea ma le asiosio
fa'atonuina ma le poto e nei tagata fa'amalosi
e mafai ona faaseseina le leo o olifants
ina ua toaitiiti le au tapuai
d'un soleil terminal .
Union des paradoxes
aai i fafo o loo siomia e pa malolosi
le tane ma le fafine i le la fetaia’i
faia ma le filemu
ma o latou lima soofaatasi
o le alu ese atu o mea e faamata’u ma tupu
le valaau o le susulu silisili
le pa'u avanoa i le vaveao sinasina
i le eseese o le malamalama
e leai se malosi vagana ai le soloia o arpeggios
i le mea e sili ona paia o le agaga
saoloto mai upu uma
agai i le tautala le leoa .
172
Sylvain lototele i le faatufugaga
Sa ou tuua Nadia ma tuaoi sa nonofo i le pito i luga Sa ma taunuu atu ma le subdivision i le falema'i e fia vaai ua e fanau mai. Tuu i luga fatafata o lou tina, sa e manava malosi, ua fulafula le manava tumo leaga tele e pipii i le tuasivi.
Sa amata lou olaga.
Sa tolu pe fa ou tausaga. Sa tupu i totonu o le auala taavale e vavae ese ai lo matou fale nofomau mai faletaavale i luga o le rue Nicolas Nicole. Na e gaoioi e pei o se pendulum ma au tama'i fa'alava laupapa i le pito o lau lima. Na malo lou tino i se togi na ufiufi ai oe mai tamatamaivae e oo i lou vae tootoo. Sa e ataata, oe le Bédé sili e pei ona ou valaauina oe, ma sa e faamalosiau mai ia te au laa i tua teisi e fa'aali mai ia te a'u le lelei o lou savali. Ma sa ou aveina oe i lima ma siitia oe i luga.
Na e sau e vaai i matou i Marcillat. Sa matou maua na piki oe ile malaevaalele Clermont-Ferrand mai Marseille. O oe na aumai ia te a'u lenei faatagata omea uamea, se polo mamafa ma a eli uliuli – fa'aosofia e su'esu'e loloto i mea leai se tala, ma pito talatala e puipuia ai mai manu fa'atupu fa'alavelave. Sa ou aveina o le mea lea e fai ma faailoga o ou mafatiaga na e pulea i se auala ma fai mai ou te faasoa atu. Talu mai lena taimi o lenei polo ua faʻatasi ma aʻu o se soʻotaga i le va oe ma a'u. ua luasefulu ou tausaga.
Vaomatua o Tronçais i le Allier. Na ou ave ese oe i totonu o se nofoa fa'ata'avalevale i se ala tele e fa'alautele e ni la'au maualuluga. Sa matou maua faia ni nai selau mita ona ou alu ai lea e tuua oe na o oe e pei ona e fautua mai ai ia te au. Toe mulimuli i o'u laa … sa e le toe i ai o le ! Sa ou valaau atu ia te oe mo ni minute uumi. E te le'i tali mai. popole, Sa ou su'eina oe ina ia iu ina e iloa atu oe ua le gaioi i se auala laitiiti e le mamao o le. Sa umi se filemu. Na siva uma le manogi o humus mai U.S. Na talanoa le matagi i se palanikeke o manogi soso'o. Matou o lo'o uuina e le lima i le ie o mea tagotago. Na ou iloa i lena taimi na matou i ai i le itu e tasi, uso, O se tama ma lona atalii, faalogo ma fa'afeiloa'i i le mea.
O nei tausaga mulimuli e toe foi mai ia te au le umi talanoaga telefoni sa matou faia, oe lo'u atalii Sylvain ma a'u tama Gaël e pei ona e valaʻau mai iā te aʻu. E fa'atatau i mea na e o'o i ai i le taimi nei ma nisi emo o aso ua mavae na e fafagu ma le fiafia. O le a le lelei manatuaga. Ou te faalogoina pea lou siufofoga mamafa ma le toso mai na po uumi. E lei i ai lava ni fuaiupu ua saunia. Sa e su'e o fa'amatalaga ina ia tautala sa'o ma manino e ta'u mai ai le taua. Ma pe afai o nisi o upu e sili atu nai lo lou manatu e maua ai i latou lava i le paleni le mautu i le va o le matagofie ma le valea pe a faatusatusa i mea na muamua atu, sa faapena mo se mafuaaga lelei, o mea fou e fa'atusatusa i le mea sa e i ai, oe le matagofie o le mea e tupu. Ma sa faapena oe, masani i luma, oe o ai e le'i galue faaletino. Ou te manatua nisi autu na oo mai i a tatou talanoaga e pei o le foafoaga, o le tulaga o le tusiata ae faapea foi le faigauo ma le alofa – alofa i tino, le alofa o tagata. O oe alofa i tagata. E seasea e faitio ma o a'u lava e faapuupuuina le talanoaga semanu e alu ai mo itula ma itula.
Ma afai na e alu i lenei po o 18 au 19 Okitopa, o le sola ese mai i lou tulaga faaletino o se tagata mafatia na atili leaga ai le soifua maloloina, ae o le faaauauina foi o lau galuega i totonu i tua atu iinei, o oe, o le tagata saili i le mea tonu ma le upumoni, ua tofia e se malosi sili atu le malosi nai lo oe, o se valaau mamalu na e lagonaina. sa e fiafia, fia iloa, fiafia i autu e mafai ona ou talanoa i ai, mataupu e faatatau i matagofie, mafaufauga ma le faaleagaga. Sa i ai sou uiga malie i nisi o taimi auiliili, o nisi taimi fa'ama'i, o oe le tama'ita'i aulelei na fa'atupuina le upu lelei ma le poto ma aua le faatiga. O oe le alofa i le olaga i le atuatuvale o lenei tino na e mafatia tele ai, lau vaai tu'ia ma mata sekati ma o lau ataata fa'atauva'a na tu'ia a'u i faitoto'a o fale vaai i lou agaga o loo galue agai i le togiolaina o i latou e uiga ese masani e le'i ola i la latou amio.
Mai le agaga i le agaga o loo e i ou tafatafa. Ina ua e i ai sa'oloto mai lou ofu pa'u o ni nai itula talu ona uma le telefoni na matou tuufaasolo atu ia te oe ina ia mafai ona e mafuta i le falelauasiga o lou tamamatua.
Tasi le upu mulimuli : “fa'amagalo”. Ia iloa o aʻu ole atu mo lau faamagaloga mo lou le i ai soo.
Tofa Grand Bédé, lo'u atalii, Sylvain .
171
Na maliu lo'u tama

Na maliu lo'u tama
ma ua lē mafai ona taofia loʻu faanoanoa.
O le rosary o manatuaga faatasi
malepelepe i le le mautonu .
Le tama itiiti i le falealuga
tu'u ese ana capsules ma ana tagata tamo'e mai le Tour de France.
O le " gagote " tagamea a o laiti
e leai se isi mea na o se pesini elea
" frugeres - o'u alofaaga " malepelepe i le puao
faʻatasi ma se foliga o le autumn .
O le a tafa mai se aso fou
o le faamoega atupepa ua teuteuina i penina o le sau.
Tu'uvae e fa'atete ai le fola
o vaega mulimuli ia o lou faatasi mai .
Nous ne retournerons plus les crêpes
fa'atasi ma le alaga fiafia a le uii .
Le lele a kusi vao
o le a le toe faʻamoemoeina e pei o le taimi muamua.
O le " e fa solofanua " Renault
o le a le toe ofuina a tatou uila .
O le a filemu le pu
tua o le faitotoa o le potumoe .
Ua liliu se itulau
o lea ua iai le ola .
Faamafanafana le fualaau faisua ma le minerale i totonu o le ogaumu
ina ia tulai mai moligao o mea taua .
O le sopoia o le ala e aoga
mo le faʻalavelave e tupu .
Tatou uu le tagutugutu o le manatua
ma e aunoa ma se faanatinati ona tapunia le atigi pusa .
Ia avea i tatou ma agaga malamalama ma susulu
o le mea lea e pipii lima ai .
Poto ma tatala i mea e oo mai
ia avea i tatou ma tagata faanana aulelei .
E ofoina atu i le mea o iai ia tatou faai
ma le gagana o mea'ai fou .
Tatou pepese i le matagi fou o le tautotogo
o le andante o se manava saoloto .
Matou te talia ma le loto sauni
le malosi o se lalolagi o mealilo ua fofoa .
Tausi taimi ma le manulele o le upu moni
O lo'o ou talanoa atu ia te oe .
O e mulimuli, la'u fanau ,
Se'i tatou fa'amala'a le polo o le olaga ma tatou savavali .
E aunoa ma le fefe, o le loto ua fusifusia i le olioli o e amiotonu
ia avea i tatou ma vao ma saito o le seleselega e oo mai .
170
pe a tulai mai le manatu
O le potu sa mafanafana. O se fala lanu ele sa taatia i luga o le fola. Sa matou maua tatala ese o matou seevae. Sa ma mamanuina ma lo'u uso lenei fauga laupapa ma le vateatea. Sa i ai ni vaega se tele.
Uiga vave maua o latou nofoaga. O nisi ua faavasegaina i latou lava i phratries ma isi taitoalua. Na ou maua na o au, ou te le iloa pe aisea. A Sa ui atu le savili māmā i totonu o le potu. O le taimi lena na ou lele ai i luga o aai ma fa'asalalauga. Sa ou nofo i luga o se mea maualuga sa ou mafaufau ai i la matou galuega. Sa i ai uma iina. Ma na umi le mamao e iloa ai sa tusia lo'u olaga e pei ona muamua atu, i o'u luma. Sa ou mafaufau la po o le a se mea e ono tupu tupu ia te au. E le gata i lea, ina ia mafai ona ou ulu atu ma mafaufau i nei mea uma sa tatau ai Ou te iloa le mafuaaga. Ma sa ou sailia, ma sa ou sailia, … i luga faalogo mai ia te au o fai atu nei upu na foliga mai ia te a’u na feulaina e se agaga lilo. … Sa ia faia aʻu. … Sa matua faigofie lava ona faaalia ma faapena e manino lava sa ou faʻaaluina le taimi e tusi ai i lalo nei nai fuaiupu.
Tausia o tatou matua
ia e alofa
lagolago le tasi i le isi
ia fiafia i le olaga
ia fiafia, manaia, fiafia
ia fa'anatura ma fa'anatura i le alofa
ia tuuese, sili ona mafai, mafutaga ma oloa
ia agalelei
ia i ai se amio fa'atatau
fai le gaioiga sa’o
tausi e le tasi le isi
pulea ou lagona
iloa i taimi uma tulaga o tatou mafaufau
ma ina ua tulai mai le manatu
auina atu lenei savali ia tatou fanau .
169
e fa'afilosofia a'o a'oa'oina
A'oga Matutua .
Ola i le iinei .
Fa'aola le oti .
Matamata mai maualuga .
Ia avea ma foafoa o aganuu .
Nofo i totonu malamalama le faagasologa o le iloa : manatu – lagona – manatu (ata, manatu) – fa'apipi'i – toe gaosia ; e maua ai le fiafia pe o le le fiafia lea i mafatiaga, o lea e manaʻomia ai galuega i luga o le puapuaga .
Fa'amalositino le “va'aiga ati”, malamalama vave o le mea .
Ia i totonu le olioli o le i ai i le lalolagi, i le ” fa'atalanoaga ” i le va o le malamalama tele ma le poto masani o le tagata lava ia, o se talanoaga e le gata, e aunoa ma le muai va'aia o le sini ma le fa'alavelave .
Fa'asagatau i le solomuli i luga o le tagata lava ia .
ia i ai i a sootaga tonu i le vanimonimo .
Ia avea ma tagatanuu o lalolagi .
Ia poto, faatonutonu le auala e mafaufau ai, ia auauna atu i isi, e avea ma se vaega o lalolagi .
Matamata i le lalolagi e pei na vaai i ai mo le taimi muamua .
ia i ai i a uiga o le le iloa .
Ia iloa o le filosofia tu'u avanoa i le gaioiga o filosofia .
vaai manino e uiga i le natura o mafaufauga .
fanau mai i isi le ” mafaufau mo oe lava ” .
ia i ai i le talanoaga ma le fetuutuunaiga foafoa i le isi .
avea ma faleteuoloa o mafaufauga uma na faia i le taimi ua tuanaʻi .
Ia nofouta, felagolagoma'i ma mafaufau lelei .
ia loto maulalo i luma o mea e fai mai pe tusia .
I luma atu gagana mafaufau poo le a lona uiga, mea e tatau ona ia fai atu ai ma mea na te mafaia fai atu .
ia faapalepale ma puipuia le saolotoga o mafaufauga .
Tu'ia le lagona o le sami e ala i le amio e pei o René Char mo ai : ” I le pa'u o fa'amaoniga ta'itasi e tali atu ai le tusisolo i se fa'amanatuga o le lumana'i ” .
168
O le a le mea moni ?
Je ne sais qui m'a mis au monde ni ce qu'est ce monde ni qui je suis . Je vois ces années-lumière qui m'entourent et me trouve coit en un point de cette immensité sans savoir pourquoi je me trouve ici plutôt qu'ailleurs . Je ne sais pourquoi ce peu de temps qui m'est donné de vivre se trouve ici à mes pieds enchâssé de toute éternité dans ce qui m'a précédé et dans ce qui me suivra . Je ne vois qu'infinités de toutes parts comme poussière virevoltante dans le rai de soleil comme forme effacée par la forme qui suit . Ce que je sais c'est que je dois mourir mais ce que j'ignore est cette mort même que je ne saurais éviter et qui me convoque à la vie tel l'enfant prodigue dans les bras du père dans ce monde de mystère où l'anfractuosité des promesses nous convoque à être ce que nous avons toujours été dans la chambre nuptiale des commencements l'ombre de ton ombre ma destinée . 167
o le lalagaina o le mafaufau ma le faaleagaga
O le tagata soifua e lua. O Ia o le tino, mafaufau ma le agaga.
Le tino, o le mea lea ua tatou vaai ia i tatou, O lena vaivai ma pala.
O le mafaufau ole tulaga maualuga. O Ia o le gaioiga, lagona ma le mafaufau. E fesuisuiai. E le mafai ona tatou fausia i luga o ia. O le mafaufau e faʻamamāina mea. E aveese fa'alavelave ma mafai fa'aavanoaina i elemene o le poto o le tagata lava ia ae le o lo tatou fafaguina, i lena tulaga o le soifua manuia ma le lotogatasi ma le mea o i ai, i le iuga fa'ataunu'uina i le mealilo e le mafaatusalia o mea o lo'o fa'alototeleina ai i tatou o lo tatou tagata, lenei malosi, lenei “viridity” galue, pei o le mamanu Hildegard o Bingen.
O le agaga po'o le mata'utia o le agaga, po o le loto, o le mea e latalata mai ma fesootai ma lalolagi silisili. O le mafaufau ua iloa e le mafai ona faaleagaina. E telē tele o ia, susulu ma fiafia.
O le tagata soifua e pei o se lamepa suauu e aofia ai le tino moli, o le suāu‘u ma le vavae o ona fogāfale e tolu. o le tino o le a avea ma mea terracotta o le moli, le pusa maaleale ma e tatau a aunoa ma lea e le amataina le faagasologa o le tuputupu ae o le tagata lava ia. O le mafaufau po'o le mafaufau o le a avea ma suauu, fe'avea'i fa'atusa, o le lagona, tamaoaiga ma le matagofie o le tagata, o mea e fafaga ai. le vavae o le a avea ma agaga, o le nofoaga tonu lava e mafai ona mu i le afi faalelagi.
O nei vaega uma e fausia ai le tagata i totonu saili mo le ogatasi ae ui i lea o se fa'atonuga i lo latou va, le vavae faaleagaga o le tumutumuga lea o la tatou sailiga.
O le mafaufau o le nofoaga lenei e faʻalauteleina i le le gata, lenei malamalama, lena olioli lea e puleaina le tau leaga o le olaga ma mea uma o le tiga o le fa'atonuina i lona fa'ataunu'uina.
166
( O tusitusiga na fa'aosofia fua e Jacqueline Kelen )