Opening up to synchronicity

La synchronicité est le phénomène par lequel deux événements se trouvent liés simultanément par le sens et non par la cause .

In other words, la synchronicité se manifeste lorsqu’il y a une coïncidence significative entre un événement extérieur objectif et un phénomène ou un état psychique particulier sans qu’on puisse imaginer un mécanisme de causalité entre eux .

Le phénomène de synchronicité représente donc une rencontre aléatoire et simultanée de deux ou plusieurs chaînes d’événements indépendants mais ayant une forte signification pour le sujet alors sensible à la mise en résonance des deux phénomènes . That's when it all makes sense .

Le sujet qui vit une synchronicité est témoin d’une irruption de sens qui apparaît comme une évidence entre des événements sans qu’il ait besoin de chercher quoi que ce soit .

Ces phénomènes ne sont pas l’aboutissement d’une réflexion intellectuelle mais d’une expérience qui provoque un grand trouble chez celui qui le vit car elle perturbe la représentation logique et rationnelle de la réalité du moment .

Carl Gustav Jung considère que notre attitude mentale d’Occidental rationaliste n’est pas la seule attitude possible qui permet de saisir une quelconque totalité ; et qu’au contraire elle est un parti pris partiel et limité qu’il conviendrait de corriger si nous voulons avancer dans notre connaissance
personnelle et la connaissance du monde .

Le lien qui relie deux événements qui à priori n’avaient que peu de chances de se rencontrer nous montre, through the resonance of concomitant phenomena, que la réalité n’est pas uniquement constituée de manifestations séparées les unes des autres .

Ce lien qui n’est pas explicable par le principe de causalité
suggère l’unicité des deux éléments en présence : l’élément physique et
l’élément psychique . As if they were “intrigues”, corrélés et
manifestant un ordre global .

Un vaste réseau relierait-il, non pas de façon linéaire mais sous la forme d’un
tissage invisible ces différents éléments à une totalité sous-jacente au monde
phénoménal ?

Le physicien David Bohm présuppose l’existence d’un “ocean of energy” at
l’arrière-plan de l’univers, a background or material, ni psychique mais qui
serait transcendant . Il existerait un fond qui se trouverait bien en amont de
la matière d’une part tout autant que des profondeurs de la conscience d’autre
part ; et que cet arrière-plan serait d’une dimension infinie car ne pouvant
être embrassé ni par l’une ni par l’autre . D’où cette impression que peuvent
avoir les personnes qui vivent ces phénomènes “uniqueness of being” or “to be in sympathy” with the universe, to feel “l’unité avec le monde”, non pas avec le monde à la réalité multiple dans lequel nous nous mouvons consciemment mais avec un monde potentiel qui correspondrait au fondement éternel de notre existence .

Dans ce phénomène de synchronicité il n’y a pas d’avant ou d’après puisqu’il n’y a pas de relation causale entre les événements. Aussi cette relation a-causale ne peut que déstabiliser l’approche linéaire du temps qui structure notre vision du monde .

Pour bien comprendre ces phénomènes, il est intéressant de s’ouvrir à d’autres
façons de penser, d’être au monde dans ce qui se déploie hors toute attitude
préconçue , out of our procrastination and our fears .

La corrélation à distance entre l’état psychique d’une personne et un événement extérieur est un phénomène global qui nous ramène à l’intrication quantique .

Jung et Pauli convinrent que la relation causale était insuffisante pour
appréhender toute la réalité vécue . Ils en vinrent à considérer qu’existait un
lien, a correspondence, between psyche and matter, and this through
“a pre-existing meaning”, qui dans notre espace-temps à relation a-causale permettrait de considérer la psyché et la matière comme deux facettes
complémentaires . Nous entrerions alors dans des paysages à la fois intérieurs et extérieurs où, au travers des échos lancés par la danse intemporelle de
l’univers, reach a unitary world which Jung calls “l’Unus
Mundi”, une mystérieuse et vaste matrice d’informations où tout est en
potentiel .

Mais comment favoriser ces moments de synchronicité ?

Nous pouvons seulement y être un peu plus attentif en étant les artisans, Researchers, d’un autre regard sur le monde où tout semble relié, we them “experiencers” d’une occasion d’ouverture au principe d’unité non-matérielle qui sous-tend notre monde phénoménologique .

197

( Work by Jean-Claude Guererro )

les deux mondes de David Bohm

     Pour David Bohm, il existe deux ordres du monde : l’ordre explicite et l’ordre implicite .

L’ordre explicite est à portée de tout un chacun par des objets, des particules et des événements qui se situent dans notre espace-temps . Il caractérise des réalisations temporaires dans lesquelles les choses sont dépliées, dans le sens que chaque chose s’étend seulement dans sa propre région particulière d’espace et de temps, en dehors de zones appartenant aux autres choses . Mais ces éléments ne sont que des réalisations temporaires qui surviennent depuis un arrière-plan qui est d’ordre implicite .

L’ordre implicite, pour David Bohm, est un agencement où les formes-événements sont repliées en une plénitude totale dans une région à la fois vaste et unitaire qui sous-tend le monde explicite . Cet ordre n’est pas accessible à notre entendement commun, à nos organes sensoriels, tout en étant intuitionnellement proche de nous et surtout d’une profondeur infinie . Cet ordre implicite n’intéresse pas la plupart des scientifiques qui ne jurent que par le côté explicite de la réalité . Aussi l’ordre implicite plane-t-il comme une virtualité plausible qu’on ne saurait dévoiler qu’en présence de plus grand que soi, qu’en reconnaissance d’un monde subtil que nous avons la nécessité de chercher à investir .

Selon David Bohm, cet état d’ordre implicite existe dans tout l’univers . Quand un événement se produit et fait émerger une forme visible, cette forme ne fait que promouvoir, ne fait qu’expliciter, sous un aspect particulier et temporaire ce qu’il y a d’implicite à la source .

La nature de l’univers pourrait être alors un flux d’ondes porteuses d’informations qui se manifesteraient à certains moments, selon des conditions permettant un ajustement dans le monde explicite, et que nous considérerions comme étant la réalité . Nous retrouvons là, les mêmes caractéristiques du champ quantique, véritable matrice invisible de notre réalité qui échappe à nos notions ordinaires d’espace-temps.

196

( Drawing by Jean-Claude Guerrero )

awareness, paradigm and ideology

The knowledge .

To know, it is affirm a translation of the realities of the outside world. It is to co-produce a object. It is the weaving of meaning between an element of the outside world and our faculties to subject this “off us element” to our being, topic thinking, meaning maker.

We are smugglers of objectivity in perpetual defragmentation of our being to to conquer.    

The objectivity is a product that is added to the data that emerges, elle, objectivity scientific. One can also, starting from the object, circumvent the subject which participating and acting in the creation of the object becomes, correlatively, before the emergence of the object, conscious subject.

A dialogue stands between subject and object. Recursive logic is at work here ; we produce knowledge and the objects we have produced participate in our individual production just as much as the individuals produce the society that produces individuals.

Thereby, to know, is to meet the other, it is to appear to the other and by the other while being born with him,  is to open the door to the outside, it is to express oneself. To know is to give form to the paradox of enunciation of the theory objective which combines with the subjective character of the subject.

Paradigm .

The paradigm is a way of linking fundamental notions or categories by inclusion, disjunction, conjunction, exclusion, to achieve a type of relationship logic. The paradigm discerns some logical relationships rather than others in all subjectivity. In this sense it cannot come under objectivity through the control it operates over speech but nevertheless creates the conditions for peroration , this singular coupling of syllogism and resonance resulting to a passing reality.

The paradigm by its peremptory outlines fuels the controversy whose issues it structures and organizes the modalities of confrontation. By its entirety exposed, he gathers opinions and summons their authors to reason as well as to resonance in a double movement of conservative joy and risk-taking in the invocation of the imagination.

Paradigm controls the logic of speech. It is an opportunity to control both what is logical and semantic in a speech. It allows, in conditions of freedom and responsibility subjecting man to his environment, and by his propitiatory quartering between what is and what is not, between the accomplished and the not accomplished, between closed and open, access to another level of reality.

Paradigm covers a wide range of knowledge, from its simplest aspect to that of the greatest complexity. The complexity paradigm needs the paradigm of simplicity to be able to establish its development. Paradigm simplicity is a paradigm that brings order to the universe by tempting to get rid of the over-complication. Simplicity sees an element and not the other element. The principle of simplicity be separates what is related (disjunction), be unifies what is scattered (reduction). The paradigm of complexity part, his, in a dry spin before the stupefaction caused by the unknown, the inconceivable or the completely different ; it engenders the expected completeness in the mode of conceded incompleteness.

The ideology .

The ideology is a neutral concept ; it is a system of ideas which can take the form of a doctrine, of a philosophy, of a theory. There are a multitude ideologies that belong to human groups, to crops, Has associations that will last for some time. Ideology structures, gather, frames and limits the group in its double acceptance of security and liberticide. These ideas are what they are ; they force the “seeker of meaning” to acceptance of what is, to insight, to humility, to a transdisciplinary aim made of incompleteness, no separability of elements from each other and openness to what happens, to what is and will be..

The ideology has no what to do with morality in the universal sense of the term ; it is transmoral and engages the conscious-being that we are trying to be at a disposal behavior made of fluidity of mind, heart and acceptance of all form of life in its surprising, rational, irrational, overwhelming, thundering and marvelous on our land.

These coded systems what are ideologies are above the law. They commit us to be this world while leaving an opening to the outside world, to everything that does not belong not yet areas of knowledge … but within the limits of current ideology.

The ideology ; the path to self-affirmation, the path of submission to stronger than oneself, the path of darkness granted by our fear of really thinking, the path of the dry formulas affixed to the pediments of the temples, the way to the survival for those who don't know how to live.

The ideology, necessarily subject to caution as soon as it is grasped in the aspect of its multiple avatars – doctrines, religions, habits, customs -, and that a complex analysis of its establishment and evolution confronts it with its sources, happens to be the arena where subject and object clash, Between the man and his shadow, between good and evil, between the whole and the parts, short-term overwhelming encounter and creator of tomorrows that sing or become disillusioned, longer term dating, spontaneous, full of energy and novelty, twists and turns, of beauty, of heart, of innocence and surpassing oneself on one's way.

195

It is, et il sera

 I know nothing , and yet .
 Would it be ?
 A camp of nomads camping between my eyes ?
 A signpost of the meaning to be given to life?
 The black landing strip for a celestial dolphin ?
 The great river of air ?
 The skull of the songs of the essential ?
 A red curtain that would open the wrong way ?
 The raising of a flower in the desert ?
 The bittersweet mirage of a lonely evening ?
 Charity engendering the metallic scent of a sand rose ?
 A love in infinite conversation ?
 The shrill cry of a crystal tear ?
 An anecdote peddled between heaven and earth ?
 Eternal joy without the architect intervening ?
 A sparrowhawk at its zenith mirroring itself in a white dwarf ?
 An angel born in the palm of your hand ?
 A very humble and sweet thought of love ?
 The petals of the last star ?
 A pebble and then its double in reflected jerks ?
 The jet of all our worries ?
 Between parentheses of the face of the clouds ?
 The trail of passing birds en route to thought ?
 Wonder surrounded by two festivities ?
 And "6 mars 2014" on duty today ?
 A pebble in its center dissolved by a comet ?
 The emaciated belly of breathless patience ?
 The sound of crumpling paper ?
 The pulsatile anemone of a fresh spring ?
 A golden room with its tulle curtains ?
 A little girl eating chocolate ?
 The make-up removed on the evening of great knowledge ?
 The crucible where to join his family of origin ?
 One foot in the beyond and the other in the earth ?
 A drop of presence between the lips of absence ?
 A label affixed by the fingers of faith ?
 The frail relic of a saint ?
 The stray cry of a waiting courier ?
 The calm of a torrent emerging from the mountain gorges ?
 The teenager holding the hedgehog of his childhood against his side ?
 A fruit and vegetable basket in Noah's ark ?
 The mystical gaze that makes the je ne sais quoi exist ?
 The incompleteness essential to all perfection ?
 The light that lingers between two screens ?
 The humble robe of the high life that we don't know much about ?
 departure. The free runs finally given to the stars in our inner sky ?

( Painting by Elianthe Dautais ) 

 194 
  

step by step over time





In small steps with the weather

screw cap Front

I held out my hand to the lights that linger

near the master tree

at the ascent of path

I caressed them pasture donkeys

is given to them dry bread

I have a conversation conducted with Evan and Louna

in the light of ink on paper

to listen to the flake of our hearts

Juliana my daughter

between springs, the ferns and the cry of the tits

I put the ear shell

for hear my infinite weakness

passerby of life

christmas orange

made of foam and lichens

I stroked the chestnut trunk

bit the apple

of this winter in going from becoming spring

to decipher in innocence ,

the unfinished and incompleteness

flowers essentials of simple life .

193

À trois renversé

 At three,  reversed
 lonely enough never to be
 cette avancée de couleurs à contre courant de l'énergie muette .

 The true healer never bothers with the sources of his gift
 It is, it will be
 he is of all ages
 veilleur de l'autre 
adepte de la différence
 fence runner
 his magnetic hand rests on the heart of the one who asks
 and everything radiates
 de par la flèche si légère dans cette mainferme
 he is the calligrapher of faith .

 Right here,
 I acquire, I become
 and to go about it I misunderstand
 to be infinitely alone
 to remember the Trinitarian origins
 to detect white water tables
 à écrire l'inentamé sur les yeux clos de l'aimé
 to the divine wind he dwells .

 Right here, no one is in the mood to be
 rien que de la grenaille au fond du puits
 just allow off appearance
 to the breath of becoming a trace,
 living trace of shadows and lights
 so that at dawn
 lift the veil of the bride
 pass the gates of oblivion
 and snow hatches the space of our nights
 dare the step of three
 a free court
a beginning.
 
  (painting by Elianthe Dautais) 

 192